Intervjuu Maria
Freimanni ja Juhan Kangilaskiga, Laidoneride monumendi autorid
11.11.2013
Juhan ja Maria on praegu EKA-s III ja IV kursuse arhitektuuritudengid. Möödunud aastal osalesid nad Viimsi mõisaparki rajatud Johan ja Maria Laidoneri mälestusmärgi konkursil ja võitsid selle. Nende töö pealkirjaga "Taaskohtumine" valmis selle sügise jooksul.
Teose põhiosa moodustab 4 meetri kõrgune must graniitplaat, millest on välja lõigatud Johan ja Maria Laidoneri siluett - võetud fotolt, mis kujutab neid kodutrepil seismas. Nii ühendab mälestusmärk konkreetse abielupaari ja üldisema väravamotiivi - kojujõudmise -, mis sümboliseerivad paari ühtehoidmist keerulistest oludest hoolimata.
Intervjuu noorte arhitektidega algas käsitletavast monumendist, ent laienes monumentidele üldisemalt ja muutus kunsti, avaliku ruumi ja arhitektuuri üle arutlevaks vestluseks.
(allikas: http://www.tallinncity.ee/2602830/fotod-maria-ja-johan-laidoner-jalgivad-viimsi-elu/2632664 )
Miks te otsustasite
sellel konkursil osaleda?
Maria Freimann: Me
ei olnud varem kunagi ühelgi arhitektuurivõistlusel osalenud.
Juhan Kangilaski:
See tundus hea ja mõnus jõukohane ülesanne.
MF: Mõtlesime, et
kuskilt võiks algust teha ja kuidagi suhestusime selle temaatikaga.
JK: See oli hästi
selgelt esitatud ülesanne, hästi suhestutav, palju koha- ja ajaloospetsiifikat,
nii et oli võimalik hakata ideid arendama.
Konkursile laekus
kokku 18 tööd, teise ja kolmanda koha preemia said kogenud kunstnikud koostöös
välismaalastega; mis võis teie endi hinnangul teie võidule kaasa aidata?
MF: Meie töö suur tugevus oli kindlasti kohatundlikkus, et me seadsime mõisa tugevale kohale. Positiivsus! Kui me käisime [tööde] näitust vaatamas, siis auhindade üleandmisel hakkas [positiivsuse puudumine] kohe silma, isegi kui oli hea töö, näiteks III koha saanud „Raam“ – murtud raamid.
MF: Meie töö suur tugevus oli kindlasti kohatundlikkus, et me seadsime mõisa tugevale kohale. Positiivsus! Kui me käisime [tööde] näitust vaatamas, siis auhindade üleandmisel hakkas [positiivsuse puudumine] kohe silma, isegi kui oli hea töö, näiteks III koha saanud „Raam“ – murtud raamid.
JK: Jah, selline
raske temaatika oli sisse toodud, me proovisime leida ikka kõige positiivsemat
sõnumit. Rõhutada mehe-naise kooselu, samas seda kohta – et kaks asja oleksid
mõlemad esindatud.
Kui ma vaatasin teie
tööd, siis mõtlesin ka, et see on oma kujundi poolest monumendi kohta tavatult
helge. Tavaliselt, kui me mõtleme monumendi peale, siis see on midagi hästi
harrast ja pidulikku ja sünget ja ranget. Kuigi terve selle konkursi teema
rõhus helgele, kui lugeda kirjeldusi, olid teised tööd ikkagi kuidagi
abstraktselt sünged ja rasked. Aga teie töö pealkirjaga „Taaskohtumine“ ühendab endas nii
väravamotiivi kui Johan ja Maria Laidoneri kodutrepil seismas, siin on ühtaegu
nii läbi jalutatav puudumine kui siluetlik kohalolu. Kuidas te selle
lahenduseni jõudsite?
JK: Alguses tegelesime abstraktse ideega, väravaga, üldistava saabumise motiiviga. Siis hakkasime proovima neid endid sinna sisse panna.
JK: Alguses tegelesime abstraktse ideega, väravaga, üldistava saabumise motiiviga. Siis hakkasime proovima neid endid sinna sisse panna.
MF: Jah, kui me
selle foto leidsime, siis turgatas. [monumendi kujundi loomisel kasutatud foto
Johan ja Maria Laidonerist kodutrepil seismas]
JK: Järsku
leidsime seal mingi seose.
Kui kaua
biograafilise poolega tegelemine ettevalmistavas töös aega võttis?
JK: Võib-olla nädal-paar, rahulikus tempos.
JK: Võib-olla nädal-paar, rahulikus tempos.
Kas teil tekkis ka isiklik
autobiograafiline seos? Vist isegi Viimsi Lehe artiklis on välja toodud,
et autorite nimed ja kujutatavate nimed
põhimõtteliselt kattuvad.
MF: (muigab) Me
leidsime nendega nii mõndagi ühist.
JK: See oli
algusest peale väike naljakoht. Oli kohe huvitavam tegelda teemaga.
MF: Vahepeal
tundus, et nad kuidagi nagu ise juhiks meid. Enam-vähem on saanud kokku kõik
asjad. Olime ise ka hästi positiivselt üllatunud, et realiseeruski see, mida
tahtsime, kuigi tee sinna oli üsna konarlik. Näiteks sinna kõrvale tuli pink, Rotary
klubi tellitud.
JK: See lisas
komplekssust, monument oli üksikasi, aga siis hakkasime tegelema selle
kompleksiga, tekkis nii palju faktoreid, materjale juurde, millega tuli tegelda.
MF: Vahepeal tuli
suur hirm ka.
JK: Ikkagi see
tehniline pool: paljud ütlesid, et Hiinast tellimine, monumendi tehniline
teostus, kas nii ikka saab, kuidas see välja tuleb.
MF: Skulptorid
ise soovitasid näiteks teha betoonist ja katta üle graniitplaatidega. Kui me
küsisime, kuidas siis selle silueti teeme, soovitati puruga katta. „Nii on see
teostatav”. Aga nii, nagu meie tahame, ei tea, kas saab, kuidas seda üldse
lõigatakse, oi-oi-oi.
JK: Tagantjärele tunduks
just selline variant pigem hästi keeruline.
Tunduks üldse mitte
see. Mis mõjub, ongi see puhas must siluett ja kuidas valgused hakkavad
graniidi peal läikima. Siit jõuame ka järgmise küsimuseni: praegu, kus „Taaskohtumine”
ei ole veel päris valmis, on see esialgu hüpotees, aga millistes
valgustingimustes, millisel aastaajal te ise oma tööd kõige meelsamini
vaataksite? Kas sellised hüpoteetilised situatsioonid olid teil kavandades ka
mõttes, kuidas monument paistaks sügispärastlõunal või talvehommikul pargis
jalutades?
MF: See, et ta
annab erineva efekti suve ja talve lõikes, on kindel. Kui lumi tuleb ümber
tumedale plaadile, on see kindlasti midagi hoopis muud kui see, kui ta hakkab rohelisse
suvisesse maastikku natuke ära sulama.
JK: Läbi nende
peegelduste võtab [monument] keskkonna omaks. Poleeritud pind aitab, et ta ei
oleks võõrkeha, vaid hakkab kohaga ise kaasa mängima.
MF: Jah, see oli
lausa nagu üllatus meie jaoks.
JK: Jah, me ei
osanud seda ise ette näha, milline poleerituse aste just mõjuks.
MF: Seda ei saagi
lõpuni ette näha, seda me kartsimegi. Ja üks asi on juba need proportsioonid,
renderdasime küll foto peale ja oma arust panime mõõtkavva, aga kas ta ka
tegelikult... Kui esimene pärisasi sinu töödest realiseeriti, saad esimest
korda aru, mis on arvuti ja pärismaailma vaheline suhe, kas suudad skaalad
kattuma panna.
JK: See oli hea
üllatus, et toimis.
MF: Me ise saime
selle, mis tahtsime.
Kuidas te suhtuksite,
kui teie tööd vaadeldaks koos Vabadussõja monumentidega? Kas te oleksite
sellise klassifikatsiooni vastu?
JK: (paus) Ta
kindlasti kaldub sellest teemast ikkagi kõrvale.
MF: Jah, ma ei
näe seost.
JK: Ma ei usu ka,
et seda on väga võimalik nendega kokku liigitada. Ajastu ja tegelastega saaks
ilmselt ühist leida, võrrelda, näiteks teiste [Johan Laidoneri] kaasaegsete
monumentide lahendustega. Aga ta jääb ikkagi teise teemasse. Ka abielupaari
kujutamist on väga vähe, polegi nagu tehtud. Alati on ikkagi üks isik, rohkem
isikukultuslik, aga siin on ka üldisem temaatika, lisakihistus sees.
Tunnistan, et see
oligi mõnevõrra provotseeriv küsimus. Kuidas te suhtute Eesti varasemasse
monumendikunsti? Kas see on pigem amorfne mass mõne eriti halva näitega või on
mõni töö teid ka inspireerinud?
MF: Kui nüüd
ausalt öelda, siis ma pole varem üldse monumenditemaatikaga tegelenud, polnud
neid üldse jälginud. Mis on kurb iseenesest, sest järelikult teised suhtuvad ka
neisse üsna neutraalselt või külmalt.
JK: Me pole ka
järjepideva ahelana neid jälginud, kõik kipuvad olema natuke asi iseneses, iga
skulptor on loonud tihti oma uut maailma.
MF: Jah, nad on
hästi tihti asjad iseeneses ja võib-olla seetõttu ka kõnetavad vähem. Nõuab
väga tugevat keskendumist, kui seal ees oled, seda maailma hoomata, mis on
iseeneses loodud.
JK: Ei ole
sidusat ahelat, mingit lugu läbi teiste monumentide.
See tähendab, et
üksikmonument on väheinteraktiivne, nagu mingi post pargis, et ta ei suhtle
inimesega?
MF: Jah. Aga ma
arvan, me oleme ise halvad näited, näiteks mina olen ise hästi tähelepanematu.
Kui kõnnin tänaval, ma tean, et enamus inimesi näevad rohkem enda ümber. See on
nii isiklik minu puhul.
Aga maailma
monumendikunstis? Võib-olla on midagi, mis on silma jäänud?
JK: Kindlasti me saime
materjalikäsitluse osas julgust juurde, et niimoodi saab ikka graniiti
käsitleda. Sealt võib-olla otsisime üldist tuge, mastaabitunnetust. Eestist oli
raske leida tugipunkti, pinda, millele toetuda. Maailmanäiteid andsid tugevust,
julgust juurde.
Kas teie arvates võib
monument mälestamise asemel ka hoopis peitvaks saada? Kas ja millal võib
monument muutuda ebaaktiivseks, hoopis unustatud elemendiks?
JK: See kindlasti ei tohiks jääda liiga üksikuks,
iseseisvaks, peaks säilima kontekstitundlikkus. Ka ülejäänud monumendiümbruse
lahendus vahel ei soosi tema „kasutamist“, see võiks olla rohkem kutsuv,
interaktiivne.
MF: Mul tuli
praegu näiteks Marie Underi monument meelde. Monument ise, see kuju, on nagu ta
on, aga ümbritsev lahendus mulle väga meeldib. Ta pandi kuidagi sinna
Rahvusraamatukogu ette, natuke nagu nurga taha, eemale.
See on üsna huvitav
näide, sest ma käin viimasel ajal väga tihti Rahvusraamatukogus ja kui sa seda
praegu mainid, on mul tunne „ahjaa, see on ka seal“. Uskumatu, ma olen seda
ainult korra näinud, kui olen Tõnismäe poolt tulnud ja siis ka peaaegu
spetsiaalselt vaadanud.
MF: Tegelikult, kui
lähed sinna juurde või sisse – tegelikult saab sinna isegi sisse minna – seal
on vesi.
JK: Saad hüpata
plaatide peal.
MF: Interaktiivsus
on seal sees.
JK: Asukohavalik
on väga oluline, inimene ei viitsi eriti oma igapäevatrajektoorilt kõrvale
kalduda, oluline oleks pigem proovida ta teed rikastada. Kui peab eraldi kujuni
minema, see ei ole väga mugav.
See ilmselt töötab
vastu ka paljude Vabadussõja monumentide puhul, mis on tõesti kuidagi keset
parki, nii et kulged mööda. Kui just seal sees ei istu, siis ei näegi seda. See
mulle ka teie monumendi juures meeldis, et ta on nii nähtaval, mitte kuskil
[Viimsi] mõisa juures. Oli peaaegu nagu vaikimisi arusaam, et monument on
kuidagi weg. See asukoht oli vist
konkursitingimustes ka soovituslikult sees?
MF: Oli
soovituslik, jah, aga paljud muutsid seda. Konkursil oli veel väga häid töid,
aga mõne töö suur miinus oligi asetus nagu suvaliselt pargi keskele.
JK: Jah, ei oldud
suhestutud nagu mitte millegagi.
MF: Vallale
endale oli hästi tähtis, et see jääks tee pealt näha. Monument oleks võib-olla
juba praeguseks valmis, aga auk kaevati natuke eemale, seal on mingid tiigid
mõisa pool, enam-vähem nende vahele, sarrus oli sisse pandud. Aga [Viimsi
selleaegne vallavanem] Haldo Oravas on ise arhitekt. Meie nägime ka ette rohkem
tee poole, aga asukoht oli nihkunud mõisa poole, sest Elioni trassi peale ei
saa ehitada. Kui trassi ümber tõsta, läheb see teise monumendi hinna maksma.
JK: Tänu sellele,
et Haldo Oravas oli arhitektiharidusega, suutis ta seda näha ja samas oli tal
ka piisavalt võimu.
MF: Tema, jah,
surus viimasel hetkel mitmeid olulisi otsuseid läbi, mida mittearhitekt ei
oleks teinud, kellel poleks olnud nii hingeasi tuua monument tee juurde, et see
oleks nähtav.
Aga üldisemalt
avaliku ruumi juurde: eriala poolest arhitektidena paiknevadki teie teosed
rohkem või vähem avalikus ruumis, aga kui te positsioneeriks ennast
kunstnikena, kes tegutsevad mingis teises meediumis, siis kas avalik ruum teose
asupaigana oleks pigem piire seadev või piire avardav? Kas see kitsendaks
loomingulisi valikuid või inspireeriks kuidagi?
MF: Inspireeriks.
JK: Pigem ikka
inspireeriks, kindlasti. Sest avalikkus, kus inimesi liigub ja on võimalik teosest
vahetumalt osa saada, annab kindlasti palju juurde.
Kas mingi koha
spetsiifika töötaks ka kaasa?
JK: See annaks
võimalusi arvestada, teha seeläbi asja huvitavamaks, sisuga intensiivsemaks.
MF: See on meie
vastus, sest meid on ikkagi treenitud niimoodi, et haarame kogu aeg ümbrusest
enda inspiratsiooni.
Jah, kui ma arutlesin,
kuidas võiks avalik ruum loomingulist isiksust mõjutada, siis mõtlesingi, et
teie olete ju arhitektid – see on ilmselt algusest peale teine suhe.
JK: Huvitav näide
on see kuppel, mis Vabaduse platsil oli, kus vahetusid aeg-ajalt kultuuritegelased
– see jõuab inimesteni nii palju rohkem. Galeriiruumis see oleks jõudnud ka
teatud seltskonnani, aga lõppkokkuvõttes jäänud palju vähem üldsusele silma.
Läbi selle saab kunst rohkem üldsusega kokku, ta ei jää kitsaks siseringi
asjaks.
Nii et kunstnikud
peaksid märksa rohkem selle sfääriga tegelema, on loo moraal? Teisest küljest
on arhitektuur selline valdkond, mille kohta on öeldud, et seal on igaüks
asjatundja. Avalik sfäär on ka eriti terav kokkupuutepunkt, galerii on
turvalisem.
MF: Ma arvan, et
minu enda idee siin maailmas eksisteerimise kohta on ikkagi pigem tekitada
mingeid võnkeid kui minna kuhugi turvalisse keskkonda.
JK: Pigem luua
uusi sidemeid ja tihendada kultuurilist suhtlust läbi oma tegevuse, võrgustikku
pigem arendada, tihendada, selle asemel, et midagi kuhugi ära laduda, peidus
olla. Kokkuvõttes aktiviseerib see üldiselt inimesi rohkem. Võib olla ka kaudne
mõju, mida kohe ei saagi aru.
Kunst
elevandiluutornis ei toimi nagu eriti, jah?
MF: Ma arvan, et
kindlasti mõne jaoks toimib, aga kas ta on siis justkui kunst kui hobi või?
JK: Jah, tõesti
nagu mingi asi, mida teed kodus või lähedastele sõpradele.
MF: Või sellele
ringkonnale.
JK: Suures
mastaabis ikkagi killukesele inimestest. Miks mitte võtta see julgus ja suurem
väljakutse tegeleda suurema kontekstiga, kui see vähegi võimalik on.
MF: See on
arhitekti nägemus...
Arhitekti nägemus
kõlab siin suhteliselt tugevalt läbi. Aga see on vist üsna teine lähenemine kui
näiteks performance’i- või maalikunstnikul?
MF: Need on, jah,
üsna erinevad. Me näeme ka seminarides – me Juhaniga käime kogu aeg üldainete
erinevates seminarides, et saada teised vaatenurgad kätte, tegelikult on
arhitektidega koos üsna igav istuda – et me oleme küll üks ülikool, aga need
mõttemaailmad on nii-nii kaugel üksteisest.
Kunstiteadlased on
ilmselt teine väljatõstetus, kogu kunstnikkond on justkui seal vahepeal.
Sellest võiks iseenesest ühisosadega skeemi teha. Ma arvan, et arhitektidel ja
kunstiteadlastel oleks päris suur ühisosa võrreldes sellega, mida kunstnikud
vaatavad teistmoodi, mingi kontseptuaalsuse või suurema pildi osas? Võib-olla
arhitektid peaks rohkem avalikku ruumi vabade kunstidega täiendama, sest neil
on suurem julgus selles sfääris midagi teha, aga samas ka kunstilised vahendid?
JK: Jah, eks sellest ole iseenesest palju räägitud, et arhitekt on tänapäeval üsna palju justkui mingi tellimuse täitja, samas kunstnik genereerib tihti ise mingit uut nähtust, keegi ei pea talt seda nõudma. Arhitektide puhul on püütud rääkida ka sellest, et arhitekt võiks ise püstitada ülesande, ise lahendada, ise selle avalikkuse ette tuua. Selle sfääriga võiks küll rohkem tegeleda.
JK: Jah, eks sellest ole iseenesest palju räägitud, et arhitekt on tänapäeval üsna palju justkui mingi tellimuse täitja, samas kunstnik genereerib tihti ise mingit uut nähtust, keegi ei pea talt seda nõudma. Arhitektide puhul on püütud rääkida ka sellest, et arhitekt võiks ise püstitada ülesande, ise lahendada, ise selle avalikkuse ette tuua. Selle sfääriga võiks küll rohkem tegeleda.
MF: Teine asi,
mis mul pähe turgatas, on interdistsiplinaarsus. Praegu me ei tee koostööd
vabade kunstnikega, aga miks me ei võiks rohkem teha?
JK: Luua näiteks
mingi ühine suurem installatsioon, mis arvestab mõlema eriala tugevused sisse.
See on huvitav, et vanasti
käisid vabad kunstid arhitektuuriga kokku, skulptuurid on maja küljes ja maalid
seinas, aga tänapäeval on kõik sealt küljest justkui ära jooksnud ja siis hästi
kaugel eraldi. Kas neid võiks mõnes mõttes kokku tagasi tuua?
MF: Jah, võiks
küll.
JK: Mingi ühtne
loogiline keskkond, mis on jätkuv, et ei oleks üksiknähtused kuskil ruumis.
Skulptuur on
tänapäeva majadest kuidagi hästi eraldi jäänud. Näiteks see „Hämarik“ Viru
keskuse nurga peal...
(naer)
MF: Mulle meenub
ühe fotograafi pilt: kui EKA maja oli veel püsti, oli seal küljes hästi palju
pangareklaame ja muid absurdseid asju. On foto hästi hea nurga alt, kuidas „Hämarik“
on nende reklaamidega koos – see oli veel masu alguses. Oli leitud see nurk,
kus „Hämarik“ tegi oma tööd.
JK: Ainult see
nurk.
MF: Kuidagi nagu
töötas ruumiga...
JK: See 15
minutit kuulsust...
No comments:
Post a Comment