04.12.2014 vestlesime Johannes Deimlinguga Haapsalus toimunud Seanaha festivalidest, tema performance kunstist üleüldisemalt ja tema suhtest Eestiga.
ST: Alustaks algusest. Üritasin välja mõelda
tulutult, mida tähendavad need kolm BBB su nimes?
Neil BBB-l puudub
konkreetne tähendus, neil ei ole taga pikem nimi vms. See on minu kunstniku
nimi, mõnes mõttes on see siiski ka austusavaldus. Koolis nägi kunstiõpetaja mu
loomingus potentsiaali ja andis mulle Kurt Schwitters’i “Ursonate” kasseti. See
on loodud nagu klassikalise muusika pala, aga instrumentide asemel on
kasutatud vokaale. Kui seda teost lugeda, tekib naljakas kõla,
tegemist on foneetilise poeesiaga. Oma teose lõpus Schwitters küsib kolm korda
B-d. Niisiis kolme B küsimus on siiani
elus.
Küsimuste
küsimine on minu kunsti puhul kõige olulisem. Ma ei taha anda vastuseid, mulle
meeldib, et kunst tekitab aina uusi küsimusi.
ST: Läheksime Seanaha juurde. Järsku sa
räägiksid veidi oma suhtest Jaan Toomikuga. Kuidas sulle meeldib temaga
töötada, kuidas te kohtusite?
Ma olen väga
õnnelik meie kohtumise üle. See juhtus 2004. aastal Poolas Szcecinis festivalil,
kus me mõlemad ka osalesime. Pärast minu performance’it tuli minu juurde Toomik
ja ütles, et kui olen hea kunstnik, ju siis olen ka hea õpetaja ja kutsus mind
EKAsse workshop’i andma. Minu jaoks oli see uskumatu kutse. Me jäime rääkima ja
2004. aastal reisisin esimest korda Eestisse. Minu jaoks oli see vapustav
kogemus. Ma mäletan seda väikest puumaja EKA peamaja taga, mis nüüdseks on juba
ajalugu. Meil tekkis väga hea side ja
üksteise mõistmine. See ei olnud ainult, et me sobisime kui inimesed, vaid ka
meie kunstifilosoofia oli sarnane. Mulle väga meeldib tema looming.
Kuni 2008. aastani
andsin ma iga aasta EKAs workshop’i. Mul on väga kahju, et interdistsiplinaarsete
kunstide osakond suleti. Mitte minu
pärast, aga ma tunnen, et kunstis sa vajad seda osa, kus sa ei suuda
defineerida, mille kallal sa täpselt töötad. Näiteks maalitunnis õppimisel ja
õpetamisel on kindel eesmärk, aga interdistsiplinaarse kunsti puhul sa mõtled
diskursustest välja. Ma arvan, et on väga
oluline, et on koht, kus seda saab õppida ja uurida. Minu loengutes oli nt.
Villu Pink ja Silja Saarepuu, kes arenesid seal õppides tohutult. Minu jaoks
oli muljetavaldav näha, kuidas Toomik tegi sellise akadeemilise hariduse
kättesaadavaks. Mina, kui kunstnik, olin väga õnnelik, et sain viibida Eestis.
ST: Sa oled intervjuus Reet Varblasele
öelnud, et eesti performance kunstnikutel on kindel stiil. Mida sa pidasid
selle all silmas?
Ma proovin
sellest metafoori teha. Kui sa reisid palju, nagu mina seda teen, siis kuuled sa
väga erinevaid inglise keeli. Ma tean, et minu inglise keel on väga saksa keel:
lausete ülesehitud, hääldus jne on saksa keelele väga sarnane. Sind kuulates
tean ma kohe, et sa oled eestlane.
Performance kunsti puhul on teatud, kutsume
seda hoiakuks. Ma ei mõtle stiilina vaid
rohkem nagu olekut. Eesti kunstnikutel on see sees, kui nad esitavad oma
teoseid. See on nagu mingusugune vaimne
seisund, mida sa näed, kui võrdled
ükskõik mis muu rahvusest kunstnikutega.
Ma olen
naljana öelnud, et kui sa vaatad Eestis eesti kunstniku esitlust ja ta ei ole
alasti, ta ei ole eestlane.
ST: Vahest on alastus täiesti vajalik, kuid
vahest tekitab tõesti küsimus, kas see on eesmärgistatud tegevus või on see
lihtsalt moodus, kuidas teha.
Ma ütlesin
seda naljana. Kui ma vaatan Erik Alalooga “Saun” töid, on see täiesti arusaadav,
et ta on seal alasti. Kehakultuur ütleb
meile, millal peaks olema alasti. Kui see on ainult alasti olemise pärast, siis
võib tekkida näitlikuse aspekt. Aga suuremal rahvusvahelisel skaalal ei ole see
enam mingi provokatsioon. Me oleme sellest 70-80ndates juba üle saanud.
Nüüdisajal arvan, et nii Eestis kui ka mujal, alasti keha vajab uut uurimist.
ST: Kui oluline on sinu jaoks publik?
Ma ütleks,
et on. Ajalooliselt näeme, kuidas Fluxus haaras otseselt publiku oma
loomingusse. Performance kunst tekitas eralduse, publik ei olnud otseselt osa
teosest, ta muutus rohkem tunnistajaks. Publiku roll on minu jaoks väga
oluline. Kui ma arendan oma performance’it ruumis, pean ma meeles pidama, et publik
on selle kõige tunnistajaks. See ei ole
pelgalt nägemine, vaid koos loome septsiifilise atmosfääri, mis hea performance’i
puhul tekitab palju emotsioone, arutelusid ja küsimusi. Tihtipeale noored kunstnikud teevad selle
vea, et nende jaoks on publik pelgalt see, kes vaatab. Kui sa lähed
muuseumisse, siis sa vaatad maali, aga kuna performance on hetkes - tegijal ja
vastuvõtjal tekib side.
ST:
Kunstiajaloolastele on väga tore näha, et sinu tööd on enamalt jaolt
salvestatud. Kas sinu jaoks on see eraldi
küsimus?
Salvestus on
absoluutselt erinev kui teos. Foto minu performance’ist on lihtsalt foto minu
performance’ist. Ükskõik mis see ka ei ole, ei ole ta kunagi see algne teos. Minu teos eksisteerib ainult selles hetkes,
kui ma seda esitan. Mis võib juhtuda, ja
mis on väga huvitav, kui keegi jäädvustab sinu teost, kes täielikult mõistab
teost ja sind. Võib juhtuda, et sünnib
koostöö, kaks meediumit tulevad kokku ja loovad miskit uut. Kui mina esinen, ei
näe ma milline ma olen, fotograafil on teistmoodi minu nägemine ja tabamine.
Kui sa hoolitsed oma dokumentatsiooni eest, sul peab olema side nendega, kes
seda teevad. Sellepärast ei lase ma publikul pilte või videosid teha, nende
ülesanne on seda oma silmaga tajuda. Mul on oma kindel inimene. Aga see ei
tähenda, et ma arvaks, et kõik peaks olema dokumenteeritud. Sageli küsin ma
endalt, kes neid vaatab? Asi ei ole
dokumenteerimises, vaid kas see laiendab minu tööd ja annab midagi juurde.
ST: Kas sa kasutatad siis alati sama
inimest, kes salvestab su töid?
Ma olen väga
õnnelik, kuna mu naine, Monika Sobczek,
on fotograaf. Viimased neli aastat on ta minu töid pildistanud ja seda
on väga hästi ka näha. Tal on väga kindel stiil ja nägemus minu töödest ja ta
suudab need täpselt tabada. Kusjuures ta ei taha ette teada, mida ma tegema hakkan. Ma kutsuks seda koostööks ja ma olen õnnelik,
et me oleme seda neli aastat ka teinud. Kui mul teda ei oleks, otsiks ma
kedagi, kellel on oma stiil ja nägemus.
ST:
Sa oled kahel korral osalenud Seanahal, teisel aastal kaaskuraatorina, sina
valisid rahvusvahelised kunstnikud. Sa
teadsid neid kõiki enne, aga kas sa teadsid ka, mida nad tegema hakkavad? Või
oli see ka sulle kohapeal täielik üllatus? Ma olen arusaanud, et nad tulid üks
nädal enne kohapeale ja siis hakkasid oma töid arendama? Kas sa jälgisid mida
nad teevad või tahtsid seda esitluspäeval esmakordselt kogeda?
Esiteks pean
ma ütlema, et ma olin nii õnnelik, et sain osaleda Seanahkadel Haapsalus. See
oli täiesti fantastiline aeg. Seal oli nii palju inimesi ja minu jaoks oli
sealne atmosfäär midagi erakordset.
Kui Jaan
kutsus mind kureerima, hakkasin ma otsime kunstnikke, kellel puuduks kindel
idee. Ma rääkisin nendega, et meil on üks nädal, et midagi välja mõelda. Meil oli ühine residents, kus saime mõelda,
arutleda ja teostada. Käisime toimumispaikades,
otsisime, uurisime ja arendasime oma tööd seal. Ma tundsin, et Kiltsi lennuväli
oli nii spetsiifiline koht. Sa ei kujuta
seda enne ette, kui sa seal oled. Sa pead sinna minema ja nägema. Isegi fotodelt ma ei tajunud seda suurust ja
massiivsust. Fotodelt ei kuule sa kaja,
ei tunne lõhnu, mustust ja kõike, mis selle ruumiga kaasas käis. Seda kõike
pead sa kohapeal uurima.
Kunstnike
valik. Näiteks Maline Casta, mulle väga meeldivad ta tööd ja ma teadsin, et ta
suudab sellise massiivse ruumiga tegeleda. Tema tööd on väga ilusad, õrnad, läbimõeldud ja ma
isegi ütleksin disainitud.
Ingolf
Keineri kutsusin, kuna ma teadsin, et tema ja ta tööd sobivad sinna. Tema töödes on teatav kohmetus, ta loob kummalise
isiku, mis on väga eripärane.
Ma püüdsin
leida kuntnike, kes sobiksid sinna ruumi ja kes suudaks ka sellele väljakutse
esitada. Näiteks enne Malina Casta
esitlust muudkui sadas ja sadas. Tekkis
olukord, kus inimesed pidid paljajalu läbi lombi minema, et jõuda angaarini. Nii
tore oli näha, kuidas publik ka seda tegi.
ST:
Kas sinu jaoks oli ka raskem olla korraga nii kuraatori kui ka kunstniku
rollis?
Ma nõustusin
sellega, kuna mulle nii väga meeldib see koht. Kui ma oleksin seal kui ainult
kuraator, oleksin tohutult õnnetu, kuna tegemist on niivõrd unikaalse kohaga.
Ma lihtsalt pidin osalema.
ST: Minu jaoks tundub Kiltsi lennujaam võib-olla
isegi liiga tihedalt seotud erinevate konventsioonidega.
Me rääkisime
pikalt, mida me õieti seal teha saame. Tegemist on ajaloolise pärandiga, need
ei ole pelgalt angaarid, neil on minevik. Ma olin täiesti sõnatu, kui esimest
korda seal seisin. Need ruumid
jutustavad meile lugu ja seal esitamine ei olnud kerge ülesanne, kuni hetkeni,
kui sul oli selge idee. Näiteks Ingolf Keiner veetis kõik päevad angaaris, ta
isegi tahtis seal ööbida. Kõik selleks, et selle massiivse ruumiga suhestuda.
Enda
performance’i puhul mõtlesin, kuidas sellist angaari täita mingisuguse auraga,
ja ma valisin selleks tule. Tagantjärgi
mõeldes oli see väga õige otsus. Tänu sellele sain ma hakkama, aga tõesti, see oli raske ülesanne. Tegemist ei olnud ju
valge kuubi või galerii pinnaga.
ST: Ma arvan, et sinu performace’id on väga
visuaalsed.
Jah.
Visuaalne aspekt tuleb sellest, et minu tööde puhul kogemine toimub
nägemismeelega. Ma kujutan ette, mida publikusilm näeb, ja siis ma kasutangi
vastavaid esteetilise vahendeid, et luua vastavad “pildid”. Kogemine on
visuaalne, puudub kindel narratiiv, see jääb publikule. Minu jaoks ei ole oluline, et sina saaksid
minu loost aru. Minu jaoks on oluline see, mida sina edasi arendad, sellega,
mis ma sulle kätte annan. Ma ootan
dialoogi teket.
Friendly fire. Seanahk 3, Haapsalu, Eesti, 2011, 15 min.
Fotod: Matthias Pick ja Hele Tume
No comments:
Post a Comment