Foto Darja Nikitina
Kõige esimene
protsendiseaduse alusel tellitud kunstiteos läks Jõhvi, kui valmis 2013. aastal
sealne kutsehariduskeskus. Korraldati konkurss, mille võitis idee luua
sipelga-kujuline skulptuur. Teos valmis skulptor Hannes Starkopfi ja arhitekt
Tõnu Laigu koostöös.
Sipelga motiiv
tuleneb sellest, et sipelgas on Ida-Viru kutseõppekeskuse vapiloom. Kujurit
inspireeris kutsekooli sisseseade. "Käisin koolimajas ekskursioonil,
direktor viis mind mööda maja, näitas klasse. Need olid väga uhkelt sisustatud,
tänapäevase tehnoloogia järgi, igasugused automaadid ja sealt tuligi selline
mõte, et see sipelgas võiks olla tehnoloogilises või kübervõtmes ja natuke kujutaks
raskeid masinaid, kosmoselaeva. Selle järgi tuli talle selline vorm,“ põhjendab
skulptor.
Skulptuurikonkursi
žüriisse kuulunud Eesti Kunstnike Liidu esimees Jaan Elken leidis toona, et
viiemeetrisest hiigelsipelgast võib kujuneda skulpturaalne maamärk.
«Loodetavasti kerkib Jõhvi kõrgtehnoloogiliste, no ütleme väheke
realistlikumalt – «mobiilsete» vidinatega rikastatud objekt,» nentis ta pärast
konkurssi, tuginedes kavandile, mis nägi ette sipelga varustamist
prožektorsilmade ja puldi abil liigutatava peaga.
Kuid konkursi
tingimused olid valesti koostatud ning viis korda väiksema summa eest polnud
võimalik sipelgale teha ei prožektorsilmi ega liikuvat pead. Ettenähtud 64 000 euro
asemel vähenes summa 12 000 euroni. Roostevaba teras tuli asendada
spetsiaalselt roostetatud terasega, mis siiski ei vähendanud kunstilist
väärtust, vaid isegi sobisid antud juhul.
Margit Haabsaare intervjuu skulptor Hannes
Starkopfiga
M - Tere, ma
olen Margit Haabsaar, ma teen ettekannet ühest teie skulptuurist. Ma olen teile
varem kirjutanud. Esitaks siis teile telefoni kaudu mõned küsimused.
HS - Ja-ja,
tere.
M – Kas sipelgas
tähendab töökust?
HS – Sipelgas
sisuselt tähendab töökust küll, aga põhimõtteliselt on valitud siis selle
järgi, et ta oli maskoti või sümboolika peal. Kutsehariduskeskuse nii-öelda
tunnusmärk.
M – Ahhaa, väga
huvitav. Kas skulptor peab töötama nagu sipelgas? Töökalt niiviisi…?
HS – Ei pea,
vahepeal võib tegeleda (muuga) ka.
M – Kõigepealt
tekivad vist ideed ja selles faasis..
HS – Jah,
vahepeal käib niimoodi, et kui mingi konkurss või tellimus on, tekib mingi
idee. Panen selle tallele. Samas mõte käib ringi kogu aeg, peas settib see.
Mõtlen selest ühtpidi ja teistmoodi…
M – Päris aju
tagant sundida ei saa: see ei ole vabrikutöö.
HS – Just, siin
ongi häda nende konkurssidega: antakse nii lühikesed tähtajad, et ei jõua
valmis mõelda, rääkimata kavandi tegemisest.
M – Ma õpin
EKAs kunstiteadust ja mulle ka ei meeldi lühikesed tähtajad ja surve,
survestamine.
HS – Jah.
M – Kui palju
määras see koht ära teose iseloomu?
HS – Eriti ei
määranud. Sellepärast et oli antud teatud ala, kuhu sai paigutada ja siis sai
sobivam koht vaadatud. Seal oli sisehoov
määratud asupaigaks. Oli mitmeid teisi võimalusi veel, aga see tundus kõige
mõistlikum koht. Seal olid küll mingid põõsad, aga neid sai maha võtta.
M – Kas te
oleksite teinud samasuguse kunstiteose, kui ei oleks võitnud konkurssi?
HS – Vaevalt.
M – See on see
protsendiseaduse dilemma ju.
HS – Jah, on
mõningaid töid, mis ma olen teinud ja mis ei ole võitnud ja milles saab ideed
ikkagi n-ö väljendada, aga samamoodi neid töid, kus saab skulptuuri välja
panna. Aga siukest sipelgat, ma ei usu, et oleks niisama teinud.
M – Kas
sellepärast siis ei ole koduleheküljel ka sipelgast pilti? Et ta ei ole teie
loomingus oluline?
HS – Ei,
vastupidi. See on oma laiskusest ainult. Ma olen väga uhke ja seda kindlasti
tuleb panna (sinna kodulehele). Koduleheküljel on palju pilte puudu.
M – Kas siis on
vahet, kas see on tellimustöö või oma idee tekkimine?
HS – Nii see ei
ole. Ikka oma looming -- pead ise välja mõtlema. Suurt vahet ei ole.
Tellimustöö lihtsalt annab sulle teatud piirid.
M – Ja vähemalt
on, kuhu välja panna… sa tead, et see jääb sinna.
HS – Jah,
mõtled selles suvas lihtsalt.
M – Kas
robotsipelga tegemiseks peab olema teadmisi robootikast? Tehnilisi teadmisi,
mida tavaliselt ei lähe skulptoritöös vaja võib-olla?
HS – Noh, ta ei
ole ju robot.
M – Aga ta pidi
ju tulema kallim kui tegelikult raha anti.
HS – Jah, pidi
tulema küll 5 korda kallim, kuna ta pidi olema roostevabast ja pidid silmad
tulema. Seda alati saab (tellida) spetsialistilt, kes aitavad seda teha, aga
kuna see oli esimene protsendiseaduse konkurss, siis korraldajate apsakas. Nad
ei tõlgendanud õieti ja sellest (on) pärast räägitud palju ja seletatud.
M – Kas
korraldajad olid siis täiesti „seaduse-võõrad“?
HS – Tähendab,
et nad tõlgendasid valesti. Seadus võib olla ja oli ka natuke segane. Lühidalt
kokkuvõttes seal oli öeldud, et 1 % objekti maksumusest., maksimaalselt miljon
krooni. Ja nemad panid konkursi tingimuseks vale summa, ja siis kõik see
robootika asi oli sisse planeeritud, ja siis selgus, et ta pidi olema odavam.
Pärast selgus Kultuuriministeeriumis, et nad ise ei teadnud, et üks protsent
sellest oli 12 000. Oli niimoodi, et kas võtta või jätta, midagi teha ei saa ja
siis mul tuli kõik ümber mängida ja mõelda. Ja siis ma võtsin, tegin 1.5
meetrit lühema ja roostevabal asjal on roostetav plekk, mis oli spetsiaalselt
roostetatud, mis mulle meeldis, (jättis) ilusa mulje. Loomulikult tal pea ei
liigu, tulesid pole ja kõik sihukene asi. Kalkuleerisin ümber ja tegin teda
kitsamaks.
M – Kas
kunstiline kvaliteet kannatas kuidagi muutuste tulemusel? Või jäite rahule?
HS – Kindlasti
mitte. Selles mõttes ta tuli lihtsalt lihtsam. Seal oli mõeldud umbes niimoodi,
et kui direktor väravast tuleb kabineti lähedale, siis lähevad silmad põlema.
M – Utoopia on
ka juba (iseenesest) ilus.
Kas avalikus ruumis peab olema rohkem skulptuure?
Kas avalikus ruumis peab olema rohkem skulptuure?
HS – Jaa,
loomulikult. Igal pool Euroopas iga nurga taga näed mingi suurt jurakat
skulptuuri.
M – Meie
luterlikku silma häirib iga skulptuur, mis paigaldatakse… siis tuleb alati tõestada
ma ei tea mida.
HS – Jaa, see
on nagu ma ütlen kogu aeg: meil on ära lõigatud 50 aastat normaalset arengut
kunstielus. Mis mujal on normaalselt arenenud skulptuur, siis meil iga figuuri
taga kohe hakatakse virisema et, mis asi see on.
M – Isegi kui
see on figuur, isegi siis hakatakse virisema ja ägisema.
HS – Jah.
M – Ma arvan et
meil on liiga kalvinistlik kunstimaitse. Et inimesed tahavad ümmargust asja,
mis kõikidele sobiks. Skulptuur ei pea kõikidele absoluutselt sobima.
HS – Jah, aga
see juhtub tihti mujal maailmas ka. Aga seal on nad sellega juba harjunud. Seal
tehakse realistlikke skulptuure; samas ka väga abstraktseid ja ka väga
kontseptuaalseid.
M – Kas
protsendiseadus võiks seda asja parandada pikas perspektiivis?
HS – Kindlasti.
Arvan et tasapisi juba parandabki. Ma olin mitmetel konkursitel žuriis. Aga ma
ei tea, kas skulptorid olid laisad või veel midagi, aga vahepeal oli väga
ebaühtlane või õieti kehv tase. Väga raske on üht tööd valida: osa kunstnikke
on poolt, teised on vastu. Võiks olla nii, et konkursid oleksid
mitte-anonüümsed. Kui ma esiteks näen tööd ja ei saa aru, mis see on, siis näen
nime ja siis saan aru, mida ta umbes teeb. Et sellest saab hea töö tulla.. Kuna
riik on meil väike, siis olenevalt sellest, kes žuriis on, siis tulevad jutud
sellest, kes kellele helistab.
M – Aga kui
käekirja järgi tunneb ära nii väikses riigis skulptori, siis anonüümsus on ju
kunstlik ja fiktiivne.
HS – Tunneb ära
väga väheseid, aga pigem see niimoodi, et sa arvad, et võiks olla see ja teine,
aga jälle üllatud, et tegelikult ei olegi. Ma ei kujuta ette, kuidas näiteks
maalikunstis saab, kus kergemini on aru saada, kes on kes, nende kavandite
järgi... Kuidas keegi teeb konkurssile töö.
M – Ma käisin
KUMU hoidlas, ja kui ma nägin, mida oli tehtud Nõukogude ajal skulptuuris ja
mida on nüüd ostetud, siis need materjalid on sellised, mis ei püsi. Ja neid
vist ei saa välja panna protsendikunsti raames päristingimustes. Õpetatakse
kaduvat skulptuuri tegema. Ei ole raha õppida tegema pronksi ja teistest jäävatest
materjalidest skulptuuri. Või mul on vale mulje, ma ei tea.
HS – Noh,
pronksi jah, ei ole eriti Kunstiakadeemias võimalust proovida. Minu ajal oli
vist väike võimalus mingi väike asi pronksist valada. Aga nüüd on jah nii, et
need võimalused on piiratud. Asi ei ole selle taga pronksivalus, kui mida
valada. Kui sa mõtled mingi idee välja, siis kohe mõtled materjali, kuidas seda
teostada, mis materjali, palju see maksab…
M – Aga kas
need uued materjalid on vastupidavamad või tähendab nad peavad olema?
HS – Jah, mul
endal plastikust siin õues seisavad.
M – Nojah, aga
30 aasta pärast?
HS – Jah, ei
oska öelda, sellest ei ole teada.
M – Jah,
tahaks, et mõned pärlid jääksid.
HS – Jah, aga
pronks ka ei ole päris igavene.
M – Aga äkki
kunst on täiesti teisse suunda läinud, et ei tunne vajadust selleseks
igavikuks.
HS – Jah, et
saaks järgmise, mingi teise asja ette võtta. Panna midagi muud.
M – Kas keegi
tahab seda 30 aasta pärast seda näha ka?
HS – Ee, mida?
M – See, mida me teeme protsendiseadusega. Võib-olla inimeste (sise)kujunduse maitse nii palju muutub..
M – See, mida me teeme protsendiseadusega. Võib-olla inimeste (sise)kujunduse maitse nii palju muutub..
HS – Maitse
muidugi muutub, aga igal asjal on oma aeg . Rooma skulptuure ikka vaadates..
M – Aga aitäh
intervjuu eest!
HS – Jah,
palun.
Arhitekt Tõnu Laigu vastused meilis esitatud küsimustele
Initsiatiiv tuli skulptor Hannes Starkopfilt. See on tavapärane skulptori ja arhitekti koostöö, ei tea
kunagi, kui palju ühe mõtted mõjutavad teise mõtteid. Skulptor tegeles enam
kujuga, arhitekt selle paiknemisega. Protsendiseadus andis antud juhul kunstnikule võimaluse, arhitektil abistav
roll. Teostamise käigus kärbiti eelarvet, mis ilmselt peegeldub ka lõpptulemuses. Täpsemat infot
üksiasjade kohta võid aga küsida
Hanneselt, tema viis projekti lõpuni. Lisan ka Hannese kirja saajaks.
Iga võistluse tegemine võtab aega. Kui saad töö, võib osalemine olla
mõttekas, kui ei siis on see kulu,
kogemuse aga saab, ka see on vahel väärtus.
Viimane küsimus, et kas tervik või kaks asja, sisaldab ka
vastust.Täpselt nii ongi, vahel on tervik oluline ja vahel on parem, kui on
kaks asja, sõltub mõõdust, kohast, ajast jms.
Tõnu Laigu
Darja Nikitina intervjuu Arthur Sepperniga, kes oli
sipelga skulptuuri valmimise ajal Ida-Virumaa kutsehariduskeskuse direktor.
D – Tere, olen
Darja, helistan teile sipelga skulptuuri asjus: Tahaksin teie käest infot
saada. Kas saate vastata küsimustele?
AS – Jah, tere,
palun.
D – Tahaks
esiteks üldiselt teada saada, kuidas sipelga skulptuuriga läks? Kas teie ise
osalesite töö valikus?
AS – Ei, meil
oli kokku võetud komisjon. Seal olid inimesed Arhitektide Liidust ja teised.
Žürii meeskonnas oli seitse inimest, kui ma ei eksi. Valisid nad mitu tööd ja
siis igaüks sai oma arvamust kaitsta. Nad mõtlesid, et mis võiks olla
Kutsehariduskeskuse maskotiks või koolisümboliks ja siis selgus, miks sipelgas
võiks olla.
D – Kas te
saaksite oma suhtumist sipelgasse väljendada?
AS – Minu
meelest oli väga õnnestanud variant, et see sipelgas sai skulptuuriks. Et
Kutsehariduskeskus valmistab ette n-ö oskustöölisi, meistreid, tööinimesi kõrge
kvalifikatsiooniga. Ja sipelgas võiks oll selle sümboliks.
D – Tore! Ja
üliõpilastele see ka meeldis?
AS – Jah, tol
ajal meeldis, praegu ma ei tea. Kui esimene makett-eskiis tuli, siis tundus
kuidagi võõras meile, liiga realistlik. Meile meeldis see teine, mis oli
tehtud, natuke pehmem. See oli esimene protsendiseaduse skulptuur ja seal oli
väga soliidne seltskond. Kõigilt oodati midagi originaalset. Hiljem see, et
skulptuuril ei olnud pööravat pead ja põlevaid silmi, tuli sellepärast, et oli
kiire ja mingi arusaamatus selle ühe protsendiga tekkis.
D – Aga kas te
muudaksite midagi, kui saaks aegu tagasi pöörata?
AS – Et meil,
kuna see oli esimene projekt, oli arusaamatusi rahaga. Nendel, kes tegelesid
edasi protsendiseadusega, sellist probleemi ei olnud, sest oli selgem kust seda
1 % võtta. Osa võttis liiga vähe kunstnikke. Kas sa valid kümne hulgast, või
valid kahe hulgast, see on suur vahe. Ja ka see, et millisest materjalist
skulptuur tehakse – kas roostevabast metallist või roosterauast.
Ajaline piirang ka, et pidime seda kiiresti kõike ära tegema. Mõtlemisaega ei olnud. Aga ikka isegi filmi tehti paika panemisest.
Ajaline piirang ka, et pidime seda kiiresti kõike ära tegema. Mõtlemisaega ei olnud. Aga ikka isegi filmi tehti paika panemisest.
D – Et siis
palju tähelepanu sellele pöörati?
AS – nojah, uus
asi see oli. Meil oli puidust ta ka tehtud: seisis teisel korrusel keskel. Et
siis selline maskott on nagu sees olemas. Ja käib kokku meie teemadega – puit
ja keevitus, need kaks olulisemat suunda.
D – Aga kuidas
te arvate, kas peab olema rohkem skulptuuri avalikus ruumis?
AS – Muidugi.
Mina arvan küll, et võiks olla. Sellega saaks korrastada mõned alad. Näiteks
Euroopas sõites näed skulptuuri palju. Londonis ka. Mingid tegelased, kellest
on terved raamatud kirjutatud. Ja see on väga hea, kui on rida monumente ja
skulptuure püstitatud.
D – Aga
millised plussid ja miinusid saaksite nimetada kaasaegses skulptuuris?
AS – See on
suur maitseküsimus. Väga suur poleemika tekitatakse ja vaieldakse, kui pannai
üks skulptuur n-ö teatud kehaosa. Siis ta pälvib suurt poleemikat. Aga on ka
normaalsed asjad.
Ja üks asi veel, et igasse kohta ei sobi. Mõnedes kohades ta karjub.
Ja üks asi veel, et igasse kohta ei sobi. Mõnedes kohades ta karjub.
D – Et tuleb ka
kohast mõelda, kuhu panna.
AS – Noh
absoluutselt. Mõned kohad on tühjad, seal purskkaev või muu asi.
D – Suur tänu
siis teile. Nägemist!
AS – Head õhtut
teile!
Darja Nikitina intervjuu praeguse Ida – Virumaa
Kutsehariduskeskuse direktori Hannes Metsaga.
D – Tere, see
on Darja, ma helistasin teile varem.
HM – Jah, tere.
D – Mind
huvitab kuidas nüüd sipelga skulptuuriga läheb? Kas ta seisab veel, kas ta on
kahjustatud?
HM – Meil on
neid kokku kolm. Üks on pisike, üks põhikorpuses, kus on puitu kasutatud ja
väljas on puhtast metallist tehtud skulptuur. Ütleme, kõige rohkem on
kahjustada saanud nähtavasti sellepärast, et konstruktsioon puidu ja metalliga
koos tehtud. Seal olid tiivad, mis oli siukene reklaami koht, kus oli Ida-Virumaa
Kutsehariduskeskuse nimi peal. Ja seal kuivamisega vastu läinud varem, kui mina
seal töötada läinud, poolteist aastat varem. Me istusime puidumeestega koos ja
arutlesime, kuidas teda liimida, et kas panna seal mingi düübel vahele, et teda
tugevaks teha. Ja kui vahet pole, siis paneme selle tiiva tagasi. Muidu nad
seisavad ilusti ja üldjuhul teatakse seda sipelgat õues. Et selle kohta öeldakse,
kui tahad kutseka juures kokku saada, siis saame kokku sipelga juures.
D – A, isegi
nii. Et siis palju tähelepanu pööratakse sellele sipelgale?
HM – Jah, seda
küll, jah. Et alati, kas kodumaa eest või sipelga juures – kaks sellist
küsimust küsitakse kus kokku saada.
D – See on nii
tore!
HM – Jah.
D – Aga kuidas
te ise suhtute sellesse sipelgasse? Kas meeldib?
HM – No jah, ta
on ikka sümbol kooli jaoks ja täna on sellega juba ära harjutud ja kuna ta on,
kriitika on mõtetu, sest ei muuda, mis on tehtud; ainult kas muuta, et
tulevikus saaks rohkem ära kasutada ja teda reklaamida.
D – Ja siis
üliõpilased seda kasutavad? Näiteks et kokku saada- või üldiselt?
HM – Üldjuhul
see, mis puudutab kogunemisi, kui näiteks tulevad täna külalised või ükskõik
kes teisest sõpruskoolist, ütleme, et tulge sipelga juurde. Et selles mõttes ta
on oma kohal. Reklaamis teda kasutatakse vähe ja praegu mõtleme, kuidas teda
rohkem kasutada.
D – Selge.
Kuidas te arvate, kas oleks parem, kui avalikus ruumis oleks rohkem skulptuuri?
HM – Parem
küll, esiteks juba see asi, et ta on olemas. Paneb mõtlema. Tühi ruum on tühi
ruum. Seal ei ole mingit mõtet. Aga kui sa näed, kuidas sipelgas on tehtud ja
vaeva nähtud, ja kuidas puidust ja metallist koos anda edasi sipelga kuju ja
seal sa hakkad mõtlema teemadele, millega sipelgas seotud on – näiteks
looduskaitse – väga tähtis tegu. See kunsti toomine õppealale on tähtis tegu.
D – See on siis
väga tore. Aga kas te saate midagi rääkida selle kohta, mis teil nüüd lisaks
tuleb? Mingi protsendiseadusega seotud asi?
HM – Jah, me
saime korpuse valmis ja sellele oli vaja kella.
D – Aha.
HM – Jah, praegu
me vaatame, kuidas see siin olema hakkab. Idee autorid ja valmistajad mõtlevad,
et kuhu see panna, kuigi koht on juba valitud. Vaatame, mis sellest saab.
D – Kell siis.
HM – Jah,
ajakell, ta on siukene metallist ja aega näitab. Kunstniku väga tõsine ja väga
ilus visioon.
D – Aga kuidas
te mõtlete, kas skulptuurid muutuvad ühiskonda paremaks, kas on mingid plussid
ja miinused?
HM – Pluss on juba
see, et see on inimeste töö tulemus. Ta on tehtud, kunstnik on vaeva näinud, ja
see ka paneb inimesi mõtlema, õpilasi mõtlema. Et ei pea alati olema lihtsalt
lusikas, see võib olla sabata lusikas, või orava lusikas. Ma arvan, et see laiendab inimese silmaringi ja arusaama
tunnetuste kohta.
D – Aga kas on
mingid miinused ka, äkki?
HM – Miinus on
see, et sa pead kogu aeg vaatama, et ta oleks korras ja puhas. See on ainus
asi, mis tekitab rohkem tööd, aga see on loomulik. Kui meil on maa, siis me
koristame seda ka väljast. Ja kui aknad paneme ette, siis peseme neid ka.
D – Suur tänu
teile küsimuste vastamisest. Head päeva.
HM – Teile ka,
nägemist.
No comments:
Post a Comment