Foto www.kul.ee
Protsendiseaduse raames korraldatud konkursi eesmärk
oli leida sobivaim ideelahendus Tallinna Ehituskooli tegevusvaldkonna
meeldejäävaks, silmapaistvaks, esinduslikuks ja atraktiivseks kuvamiseks läbi
kunstiteose. 24 võistlustöö hulgast valiti välja Tõnis Hiiesalu, Bruno
Lillemetsa, Oliver Soometsa “Kuldsed käed”, mis valmis 2015. aastal
Tellitava teose maksumus ilma KM-ta oli 65 000 eurot
ning konkursi tingimuste kohaselt pidi teos olema paigaldatud 2015. aasta
suveks.
Ideelahenduse temaatika pidi olema otseselt või
kaudselt seotud kooli tegevusvaldkonnaga ning muutuma aja jooksul osaks kooli
identiteedist.
Kunstiteose paiknemiseks pakuti välja mitu võimalikku
asukohta: peahoone kinnistu Järvevana tee poolne haljasala, peahoone hoovi
poolne puhkeala ning puhkeala teisel korrusel. Võidutöö kunstnikud valisid
teose eksponeerimiseks hoovi poolse puhkeala ja teise korruse puhkeala.
Pakutav lahendus võis koosneda mitmest eraldi
seisvast teosest, kuid pidid moodustama tervikliku lahenduse.
“Kuldsed käed” koosneb kahest eraldi teosest:
skulptuurist ja seinapannoost. Autorid selgitasid oma teose ideed järgnevalt:
„Kui sfäär sümboliseerib täiuslikkust, siis inimese käejäljed sellel
väljendavad inimese püüdlust täiuslikkuse poole. Mõistus juhib, aga käsi teeb.
Meistri käsi on tema allkiri“.
Konkursi žüriisse kuulusid kooli uue hoonekompleksi
arhitekt Veiko Tein, Eesti Kujurite Ühendusese liikmed Ekke Väli ja Kirke
Kangro, Eesti Kunstiteadlaste ja Kuraatorite ühingu liige Juta Kivimäe, Eesti
Kunstnike Liidu liige Flo Kasearu ning Tallinna Ehituskooli direktor Raivo
Niidas.
Teose
tellija poolsed kommentaarid saime Raivo Niidaselt ja kooli arendusdirektorilt
Tõnu Armulikult:
Milline on teie varasem kokkupuude kaasaegse
kunstiga?
Ei ole kaasaegse kunsti suured austajad. Praktiliste
inimestena on meile jäänud mõningad kaasaegse kunsti väljendusvormid
arusaamatuks ja võõraks.
Kuidas sujus otsuse tegemine, kas võitja
väljaselgitamine oli keeruline või olid kõik kohtunikud algusest peale ühel
meelel?
Võitja väljaselgitamine oli suhteliselt huvitav
protsess, kuna žürii arvamus jagunes laias laastus kaheks. Tõsised
kunstiinimesed olid arvamusel, mis ei langenud kokku kooli nägemusega. Õnneks
ei mindud oma nägemuse pealesurumise teed, vaid loodi õhkkond aruteluks, kus
kõik osapooled said oma seisukohti selgitada. Lähtudes kooli poolt esitatud
argumentidest ja arvestades tõsiasjaga, et loodava kunstiteose põhilisteks
„tarbijateks“ saavad Tallinna Ehituskooli õpilased, töötajad ja külalised,
leiti esitatud kavandite seast ühiselt selline, mis lõpuks sobis kõigile žürii
liikmetele.
Kuidas sujus koostöö kunstnikega?
Üldiselt normaalselt, kuigi natuke probleeme hakkas
tekkima ajaga. Muidu oli kõik hästi.
Kuidas jäite rahule lõpptulemusega?
Lõpptulemus vastas meie ootustele. „Kuldsed käed“ oma
lihtsuses ei vaja eraldi selgituskirja olemasolu, mis suunaks vaatajat õigele
teele, mõistmaks mida autor oma väljenduslaadiga öelda on tahtnud. Usun, et käe
kui inimese põhilise füüsilise loomeinstrumendi motiiv sobib hästi kaunistama
Tallinna Ehituskooli õppekeskkonda.
Kas teost on tutvustatud ka publikule? Milline on
olnud tagasiside?
Publikuks, kes teosega on tutvunud, saab lisaks
kooliperele pidada kõiki meie külalisi ja koostööpartnereid, kes on aasta
jooksul meie kooli külastanud. Tagasiside on olnud läbivalt positiivne. Kahest
osast koosneva taiese puhul on enam tähelepanu tõmmanud 2. korrusel paiknev
käte pannoo.
Muidugi võib siin põhjuseks olla ka lihtsalt tõsiasi,
et enamus külalisi ei satu oma visiidi ajal füüsiliselt kooli sisehoovi, et
seal paikneva „keraga“ lähemalt tutvuda.
Kas antud kunstiteos paneb teid ümbritsevat ruumi
teisiti vaatama?
„Kuldsed käed“ ei ole meid pannud ümbritsevat ruumi
laiemas mõttes teise pilguga vaatama, küll on aga kunstiteos kindlasti sobiv
meie kooli sise- ja välisime atraktiivsemaks muutmiseks.
Mis on teie arvamus protsendiseadusest, tooge välja
hed ja halvad küljed ning mida sooviksite parandada?
Protsendiseadus tervikuna on kindlasti hea instrument
väärtustamaks loomeinimeste tööd ja pakkumaks neile võimalusi oma ideede
elluviimisel. Meie koolil oli õnne, kuna žürii koosnes isikutest, kes olid
koostöövalmid ja nõus minema kompromissidele, mis päädisid kõiki osapooli
rahuldava tulemusega. Samas on teada juhuseid, kus žürii poolt heakskiidetud
kunstiteos on tekitanud asjatuid pingeid ja paigutatud tellija keskkonda
praktiliselt tellija soovi vastaselt. Et selliseid olukordi vältida, peaks
olema žüriis kunstiinimeste ja tellija
esindajate arv tasakaalustatud.
Kunstnikepoolsed kommentaarid pole kahjuks meieni
jõudnud.
Kristin Karolin Nõlvak,
Kristina Papstel, Karolina Vasser
No comments:
Post a Comment