Piire, mis defineeriksid
üheselt avalikku ruumi on keeruline fikseerida. Hägususest
hoolimata joonistuvad praktikas välja selle ruumi mõttelised
tahud, mis on suunatud avalikkuse poole. Avalikkus ise on väga
abstraktne mõiste, mis jaguneb reaalsuses lõpmatuteks
siht- ning huvigruppideks. Sellest tulenevalt ei ole järgnevas
Kuressaare linna rannajoone analüüsis tegemist erandliku,
vaid just ühe näitlikustava juhtumiga. Kõnealune
avalik ruum omab kahte mõttelist tahku, mis eristuvad
pöördumises erineva avalikkuse poole. Sellele rannajoonele
on asetatud kunst skulptuuride näol, mis on hakanud omalmoel toimima nende avaliku ruumi erinevate tahkude otstarvet tähistavate
maamärkidena.
Kuressaare linnuse tagant
looklevast kahest kõrvuti asetsevast lahesopist on üks
neist kohaliku rahva seas tuntud kui „Titerand“. Teisisõnu
on tegemist suplusrannaga, kus valdavalt kohalikud pered oma
suverõõmusid veedavad. 1999. aastal loodi sinna
randa Eesti tuntud skulptorite Rain Präätsa, Kirke Kangro,
Peeter Leinbocki, Tõnu Smidti poolt skulptuurid. Tegemist oli
Kunstsuvi raames toimunud III dolomiidi päevade ettevõtmisega.
Kunstsuvi on programm,
mis toimub Eestis alates 1995. aastast. Selle eesmärgiks on luua
kunsti ja korraldada näitusi väljapool Tallinnat. Kunstsuvi
algatati soome galeristide poolt, kes soovisid täita siinsed suved
kunstinäitustega ka väiksemates linnades. Nüüdseks on
jäänud Kunstsuve eestvedajateks Sirje Eelma ja Priit Prääts,
kelle visiooniks oli dolomiidi päevade raames propageerida dolomiidi
kasutamist skulptorite seas ja ühtlasi pakkuda loomingu realiseerimise võimalust kunstnikele selles valdkonnas. Üldistatult
toimub see üritus stiilis, mille puhul skulptorid tulevad kiviga linna kohale,
teevad oma töö piiratud aja raamides valmis (u 10 päevaga)
ning lähevad siis jälle oma teed koju tagasi.
Ajalisest piirangust
lähtuvalt on suplusranda loodud skulptuurid väga
abstraksed ning teemad vormi ja pealkirjade läbi universaalsed.
Lisaks ei ole võimalik ühegi skulptuuri puhul peenest,
täpsest vms esteetilisest viimistlusest rääkida.
Skulptuuride vormid (v.a „Katedraal) on loomulikud, ega domineeri
selle koha üle. Pigem suudavad need täiendada suplusranda
seda ääristavate suurtest kividest moodustatud muulide
vahel visuaalselt üsna kompaktseks tervikuks. Tehes seda neile omaselt randa
ilmestaval moel. Erinevalt enamusest Kuressaare linna rajatud
skulptuuridest on kõnealused skulptuurid alles jäetud.
Kui jätta kõrvale mõned kriitilised noodid vanal heal
maksumaksja raha teemal, (millel sisuliselt puudub selle programmi
raames alus) on linnaelanike suhtumine skulptuuridesse poolehoidlik.
Need on muutunud osaks sellest „Titerannast“, mis on kohalikuna
suvises Kuressaares elades üheks väärtustatumaiks
kohaks linnas.
Paralleelselt selle ranna kõrval joonistub välja samasugune lahesopp. Seda on raamimas neli linna
suurimat hotelli: Georg Ots Spa hotell, Spa Hotell Saaremaa Valss,
Spa Hotell Rüütli ning Spa Hotell Meri. Kõik need
hotellid on väga heas kirjas seal teisel pool lahte oma odavate
massaaži-pakettide ja Vana Tallinna poolest. Spa hotell Meri omaniku
tellimusel rajati selle väikese merejupi äärde rivistatud
hotellide ette 2002. aastal skulptuur Tauno Kangro poolt. See kannab
nime „Suur Tõll ja Piret said hea kalasaagi“ ning
visualiseerib seega tuntuimat saaremaist mütoloogiat. Tegemist on
tõeliselt kangrolikult pronksist skulptuuriga, mis suudab
rääkida maru vahva loo igaühele ära ka juhul, kui seda
jäädvustada mobiilis oleva kaameraga. Oma hotellitoa
rõdult. Nimelt on skulptuuri paigutus teadlikult valitud ühe
osana produktist, mille nimi on „Saaremaa“. Tänu sellele
skulptuurile on võimalik otse hotellide eest saada reklaamitud idüll linnusest, Tõllust
ja merest kiirelt ning mugavalt kätte.
Teksti esimeses pooles
vaadeldud skulptuure ei oleks olnud võimalik sinna kõrval asuvasse rannajoonele rajada. Need ei oleks sellisesse klišeelisse pilti sobitunud ning parimal juhul leidnud
kiiresti põhjuse eemaldamiseks. Need skulptuurid ei ole
atrkatiivsed nö „klassikalises“ võtmes ja vajavad
aksepteerimiseks rohkem taustteadmisi ning analüüsi. Nii
saavad need teosed Kuressaares asudagi vaid sellises avalikus ruumis, mida
kasutatakse seda tundes. Selles avalikus ruumis, mida antud juhul
mõtteliselt müüakse, pädeb Kangro aga ju nagu
kala vees. Antud juhul piir toote ja kunsti vahel jääb nüüd
ise edasi mõtlemiseks.
Siinkohal ei olnud
tegemist otselt probleemi püstitamisega, vaid ühe nähtuse
lahti mõtestamisega. Kokkuvõttes asi justkui toimib.
Kohalikud linnaelanikud, kellest väga paljude sissetulekud on
turismindusega seotud, saavad oma leiva lauale ja turistid nähtud
vaate ja tehtud fotodega atraktiivse linnukese kirja – õnnelikud
kõik.
No comments:
Post a Comment