Aeg: 12.11.2013
Koht: b210 kontor
Darja Andrejeva (edaspidi D.A.): Kuidas moodustus b210?
Aet Ader (edaspidi A.A.): See algas sellega, et
põhimõtteliselt selles samas majas, aga ühes teises ruumis: mina
(Aet Ader), Karin Tõugu, Grete Soosalu, siis oli ka Tõnis Orjus,
kes meiega väga palju projekte ei teinud, aga oli samas ruumis,
Kaidi Õis, Kadri Klementi, vahel ka Mikk Meelak ja Kalle Komissarov.
Aga viis meist olid need, kes tegid arhitektuuri magistritööd, et
meie kõik olime käinud kusagil välismaal. Mina olin Kopenhaagenis,
Karin oli Oslos, Grete oli Zürichis. Olime kusagil välismaal ära
olnud vahetuses, siis tulime tagasi ja siis oli vaja seda
magistritööd teha.
See
langes kokku just selle hetkega kui EKA vana maja n-ö pandi kinni.
Meil oli tugev EKA vaimsus, kus me olime
harjunud, et meil on kursus ja meil on klass, ja see klass on 24h
stuudio. Mingist hetkest öeldi EKA-s, et me paneme maja kinni ja
arhitektuuri osakond kolis Pikkale tänavale (Pikk 20), kus ruumide
konfiguratsioon ei olnud nii mugav, pluss oli veel see, et te võite
töötada siin kella üheteistkümneni ja nädalavahetusteti on need
ruumid kinni.
Magistritöö
tähendab väga iseseisvat tööd, kus sa tegelikult tahadki x
kellaaegadel töötada ja samal ajal oli selline totaalne madalseis
kinnisvaraturul. Siis see maja, mis on endine Projekteerijate maja,
kuskilt me kuulsime, et siin oi palju tühje ruume. Me
kirjutasime juhatusele, et oleme noored
arhitektid ja tahaksime lihtsalt ruumi, et kas saab ilma rendita, me
oleme nõus kommunaale maksma. Meil vedas, me saimegi ruumi, siis me
tegime alguses magistritööd, tegime magistritööd ära, siis oli
ikka mõnes mõttes veel madalseis, ka arhitektuuris... ja siis oligi
põhimõtteliselt see nagu tuleviku otsustuse koht, et mida nüüd
teha. Kuna mina ja kõik teised olime tudengid just selle buumi ajal,
siis me olime kõik töötanud väga erinevates büroodes, meil
oli mõnesmõttes nagu kogemus büroos töötamisest olemas ja sel
hetkel kui seis ei olnud väga hea ei olnud ka tunnet, kuhu tööle
minna ja ei tahtnud võib-olla minna ka... Meil oli nii tugev
kollektiiv siis oli selline tunne, et võiks ise asja teha.
Kui rääkida
konkreetsemat nendest installatsioonidest, siis need on meil tehtud
sellises laiemas kollektiivis, et pigem see oligi väga fleksibiilne.
Näiteks mina olen teinud koos Flo Kasearu ja Andra Aloe ja Kaarel
Künnapuuga. Flo on kunstnik, Andra õpib graafikat, nüüd küll
urbanistikat ja Kaarel õppis arhitektuuri, jättis pooleli ja
tegelikult on luuletaja – selline väga mitmekesine kooslus. Pigem
see oligi see, et mõned inimesed tahavad teha asju.
D.A.: Millega b210 tegeleb
nüüd? Teie tegevusala on mitmekesine.
A.A.: Tegelikult
nüüd me läheme aina rohkem arhitektuuribüroo suunas. Kui
rääkida sellisest, et
alguses me olime võib-olla fleksibiilsem kollektiiv, siis nüüd on
see tuumik grupp ja see läheb sinna klassikalise arhitektuuribüroo
suunas. See on elu paratamatus, et tegelikult ära elada peaks tegema
„päriselt tööd“. Me tahame teha ise ka arhitektuuri, et me
oleme ise kogu aeg mõelnud, et me tahaksime olla laiema profiiliga
arhitektuuribüroo, ühest küljest me tahaksime teha maju,
arhitektuuri – ratsionaalseid asju, aga teisest küljest tahaks
hoida endas seda suunda, et me ei pea alati mõtlema betoonis
misiganes puitlaudises. Et me suudame hoida sellist kriitikameelt
avaliku ruumi suunas ja võib-olla teha selliseid hetke ajendil
kiireid liigutusi.
Kui
rääkida jälle installatsioonidest, see teine väga soodus tegur
oli „Tallinn kultuuripealinn 2011“ siis 52 üllatuste ideed, kus
me siis lõpuks tegime kolm asja ja siis oli Lift11, kuhu me tegime
ühe asja. See oligi lihtsalt see, et rahastus on alati suur küsimus
ja praegusel hetkel ma ei näe, et seda rahastust, kuskil
niimoodi ripuks, aga tollel hetkel oli see võimalus. Linna peal
reklaamitakse „52 üllatuste ideed, pakkuge välja kõik saavad 10
000 krooni“, küll valik ideid, mitte nüüd päris kõiki, aga see
oli piisav motivaator, et siis pakkuda välja ideid. Meil läks
suhteliselt hästi, me tegime siis selle basseini, mis on Linnahalli
juures, siis tegime kunstjärjekorra ja siis me tegime pärast lõpus
veel, mis oli natuke isegi tellitud, kui oli see kultuuri pealinna
avamine, siis me tegime „Stardiloenduse“, meil oli tribüün
minutid jooksid ja me tegime iga minut pilti. Peale seda või isegi
selle ajal oli Lift11 võistlus, siis see tundus väga normaalne või
siis veel parematel tingimustel, sest sealsed eelarved olid veel
soodsamad ja sai teha veel suuremaid asju. Siis me tegime „O“,
aga meil on tihti ka praegu selline tunne, et võiks mingeid asju
teha.
See on
nüüd suurema kollektiiviga tehtud, me tegime seda kanalat, eelmine
suvi, mitte nüüd 2013 vaid 2012. See oli paljuski Grete Veskivälja
urbanistide initsiatiivil, aga mina sattusin sinna gruppi. Siis me
tegime neid pinksi laudasid, mis olid Lasnamäe näituse jaoks
(2012). Kui
toimuvad mingid näitused siis meie satume oma
mõtetega instalatiivsesse vormi.
D.A.: „Pingpong“ oli juba
ümber töötatud sotsialismi vaimus, et see oli liikumine sinna
suunas Lasnamäe, Väike-Õismäe. Kas Tallinna Arhitektuuribiennaali idee oli juba mõttes?
A.A.: Tegelikult
siis ei olnud veel, kui me tegime pinksi laudu, siis mõtte oli see,
et Reedik Poopuu
oli Arhitektide Liidu aastanäituse kuraator ja kirjutas umbes
sellise teksti: „Mida teha
Lasnamäega?“, „Mida teha Lasnamäe hoovidega?“ näitus kuhu
ootame makette. Lugedes kuraatoriteksti,
meil tekkis küsimus, et mismõttes makette? Me jalutasime päris
palju Lasnamäel ja meid inspireeris väga uuem Lasnamäe, mis on
selle linnaosa tagumine osa, kus on suletud ringhoovid, mis tähendab
seda, et kõikide pilgud on suunatud hoovi keskele
– panoptikoni struktuur. Ruumi
olemus tekkitas minus sellise tunde, et misasja „siin on nii palju
publikut, siia on vaja mingit sündmust.“ See oleks see mis
päriselt jõuab Lasnamäe elanikeni. Mis
see sundmus võiks olla? Pinksi laudade mõtte ei olnud, teha pinksi
laudu, me pole kunagi neid tahtnud toota, aga meie jaoks oli oluline
idee, kuidas toota sündmust. Pingpong kui mäng, mis nõuab kahte
osalejat võiks mängida kohalike käivitaja rolli. Meil oli isegi
selline mõte, et me teeme valmis need lauad ja teeme pimepostituse:
paneme igasse postkasti ühe reketi, aga see jäi ära, rahalistel
põhjustel. Lõpuks me panime need reketid
lihtsalt laua peale.
D.A.: Mis
juhtus pingpongi laudadega hiljem? Üks vist läks isegi kaduma.
A.A.: See
(kadumine) on juba hilisem elu. Peale seda kui näitus oli läbi...
Näitusel justkui oli makett, sest pidi tegema maketi. Alguses me
mõtlesime, et me üldse ignoreerime seda näituseformaati, aga
samas tahtsime näitusekülastajani viia oma mõtte. Makett: hoov oli
nagu black box, külastaja sai olla maja elanik ehk siis vaadata
väiksest august hoovi sisse – n-ö olles rõdul vaadata pingpongi
mängu (video). Kui näitus sai läbi oli meil viis lauda ja
kohalikud elanikud kardsid vastutust kõigi laudade eest ning why
not, et need lauad võiksid hoopis ringi liikuda. Niimoodi neist said
liikuvad lauad: üks on endiselt Lasnamäel, teine läks Uude
Maailma, kolmas on Kultuurikatla hoovis, neljas asub Maarjamäel ja
viies oli vahepeal minu (A. Ader) hoovis, pärast
osales Mere pst aktsioonis ja kui oli TAB siis me viisime selle
Väike-Õismäele.
Õismäe juhtum oli päris
lahe, kuna Väike-Õismäel oli TABi ajal üritus tühjas koolimajas.
Üks päev näitus, elu, välkloeng, kõik asjad ja see pingpongi
laud oli seal ees. Ühest suvalisest jutukatkest olid kohalikud
lapsed arusaanud, et keegi oli umbes öelnud: „ kui me pinksi laua
siia jätame siis see lõhutakse ära“. Lastele jäi kõrvu ainult
„see lõhutakse ära“ ning neil tekkis hull päästeoperatsioon.
Nad olid nii õnnelikud, et selline asi oli nende juurde jõudnud, et
mis mõttes see lõhutakse ära ja nad olid ise selle pinksi laua
salaja, ma ei tea kuidas, teisse Väike-Õismäe otsa vedanud, juba
olid mingisuguse vakstu peale organiseerinud ja täiega hoolitsesid.
Kui Mikk ja Karin läksid sinna vaatama seda, äkki viime ära, siis
lapsed esinesid täielike omanikena, aga mis ongi hea – laud leidis
endale uue kasutuse.
D.A.: Kas kogu tegutsemis
perioodi jooksul on projekti, mis on olnud kõige välja paistvam ja
mõjukam teie loomingus?
A.A.: Ma ei
tea. Ma arvan meie enda jaoks on kõik need asjad olnud tähtsad.
Mulle on meeldinud, et nad on päris erinevad olnud, siiamaani. „O“
on saanud kõige enam kajastust. Kuna ta oli nii abstraktne ja samal
ajal nii mobiilne. Sellega meid kutsuti
Peterburi ja Grete käis Moskvas ja Helsingis. See jõudis rohkemate
inimesteni.
D.A.: Kuna
„O“ liikus mööda kitsaid tänavaid Tallinna vanalinnas, kuidas
inimesed reageerisid kui nad nägid nende suunas liikuvat musta kera?
A.A.: Reaktsioon
oli väga erinev, osad lihtsalt üllatusid, osad hakkasid sellega
kohe tegelema, see oli nende jaoks mänguline element.
Installatsioonide
teema on keeruline, olulisuselt ma ei pea vähem oluliseks „Treppi“,
mida tegi Tomomi
Hayashi
välisministeeriumi saali. Kõik need asjad saavad nii enda omaks, et
kui me olime selle näituse tegemisega nii tugevalt seotud ja olles
tollel hetkel kuraatorirollis, siis kuraatorinina ei hakka sa ise
asju tegema vaid üritad leida parimad inimesed. Mõte sellest
trepist mis viib sinna oli väga oluline, kuigi seda tegi Tomomi ja
see ongi lahe, et tema tegi. Mõtted selle taga on väga olulised
isegi kui teostus on kellegi teise poolt tehtud.
D.A.: Kuidas
oli kureerida TAB-i? Kas oli midagi uut?
A.A.: Kindlasti
oli uut. Väga tore oli, sest suhteliselt suur programm sai kokku
pandud ja mõnes mõttes see toimis, sest see kõik sai teoks.
Vahepeal sai mõeldud, et see oli hiigelsuur programm ning oli
kahtlus, et kas Eestis jätkub nii palju publikut, et kõik need
üritused saavad külastajad ja kuulajad, vaatajad. See oli kindlasti
uus kogemus, just see kuraatorluse kogemus, mis oli paljuski
eksperiment. Kuraatorinäitusel me katsetasime sellist vormi, et me
valisime 13 objekti Tallinnas ja kogusime tudengitega koos selle
kohta materjali, saatsime selle materjali paljuski välismaa
arhitektidele, tiimidele ja siis ootasime neilt vastust. Me ei saanud
kunagi kindlad olla, mis sealt tuleb. Me pidasime pidevat ja
intensiivset dialoogi nendega, aga selles suhtes kontrollimatu
tulemus käis alati asjaga kaasas. Me
ei läinud seda lihtsat rada pidi, kuskil olnud näitustel maketid
või teosed välja valinud ja lihtsalt eksponeerinud. Mulle tundub,
et Tallinna Arhitektuuribiennaal on nii noor üritus ja piisavalt
veel lahtise struktuuriga, sellel peab olema igakord sellist
katsetamist ja igakord uuesti mõtlemist. Miks mitte, järgmine
biennaal on samuti järgmise kuraatori nägu ja hoopis teistmoodi.
Meil
oli hea meel, et meie saime teha ruumide kasutust, mis oli üks meie
ideedest: Linnahall, Välisministeeriumi saal, kus mitte keegi kunagi
ei olnud käinud, Kino Kosmos, et me tõime need hooned iseenesest
fookusesse ja me tõime fookusesse veel need hooned, mis olid seal
kuraatorinäitusel. Tundus igat pidi õnnestunud, loomulikult oli see
igat pidi keeruline protsess ja palju tööd, aga...
D.A.: Kas
oli midagi uut, ootamatut?
A.A.:
Mul on võib-olla kriitikat selle kohta, protsessi
enda suhtes, tihti
Eesti institutsioonid pole ise sellisteks üritusteks valmis.
Institutsioonis on paljuski projektipõhised ja väheste töötajatega.
See on inimestele alati ajaline ja jõuline katsetus.
Väikseid
tagasilööke oli, aga mulle meeldis,
et sümpoosionil
esinejate tekstid läksid kokku näitusel toimuvaga ja
visioonivõistlusel,
kõik asjad
hakkasid omavahel kõlama.
D.A.: Väike-Õismäe
puhul te tõite selle fookusesse, sest ta on väljaspool
kesklinna, mis on n-ö nähtav avalik ruum, millega me igapäevaselt
kontakteerume ja suhestume, aga see mis toimub paneellinnakutes või
teistes linnaosades on kusagil kaugel, inimesed seal küll elavad,
aga samas paljude inimeste jaoks on see tundmatu piirkond.
A.A.:
See on nii-ja-naa...Samas see on keskkond, mida kasutab väga palju
inimesi, sest seal elab tohutu hulk inimesi, sest kesklinnas ei ela
nii palju inimesi võrreldes selle teenuste kasutajate hulgaga, kui
paneelelamute rajoonides, kus avaliu ruumi on ka vajaka. Ma arvan, et
sellega peaks tegelema ja kesklinnaga, võib-olla see on naiivne
lootus, tegeletakse igal juhul, sest siin inimesi ikka käib.
Äärealadesse peab just fookuse viima, et need ei vajuks täiesti
unustustehõlma; kui me tegeleme ainult kesklinnaga, siis on natuke
diskrimineerimine kogu üle jäänud suhtes...
D.A.: See
on pigem kergem vastupanu tee, sest pilku ja tähelepanu on kergem
suunata kesklinnas. Inimesed, küll ei ela, aga pidevalt käivad
kesklinnas. Inimesed pigem märkavad muutusi seal.
A.A.:
Samas kui mõelda kunsti sotsiaalsele või hariduslikule rollile,
võimalik, et see kõlab küll diskrimineerivalt, aga äärealsid
võib-olla tulebki just „harida“ ja infot nendeni viia; see on
kahe otsaga asi.
D.A.: Ma
justkui sain vastuse avaliku ruumi kohta, aga ikkagi kuidas te
suhtute sellesse?
A.A.: Vaadelda
tuleb mõlemat nii kesklinna kui ka äärelinna osasid, neist ei tohi
unustada. Meie loomingus vast peegeldub ka see, et avalik ruum on
meie jaoks oluline. Installatsioonid ongi hea kokkupuute punkt
kunstnike ja arhitektide vahel, et tihti arhitektidel on mingid
mõtted avaliku ruumi suunas, aga neil puudub hea kunstiline
väljendusviis. On küll harjutud mõtlema ruumiliselt, aga ainult
ühes suunas, samal ajal kui kunstnikud on väiksemas skaalas ja ei
jõua nii palju ruumiste asjadeni. See on hea kombinatsioon, kui
kunst ja arhitektuur jõuavad kokku ning selliste projektide puhul
erinevad inimesed peaksidki koostööd tegema.
D.A.:Paneelelamute
elanike elu on väljas poole suunatud, sest puudub n-ö
suhtlemiskeskus.
A.A.:
Kaubanduskeskustesse
D.A.: Kui
kurb ka poleks seda tunnistada, jah.
A.A.: Ma
arvan, et tihti sellel pole alternatiivi. Üks asi on need hooned,mis
puudutab korteriühistuid ja eraldi võetud perekondi, teine ongi
avaliku ruumi teema, kus inimesed kes seal elavad kas ainult magavad
seal või saavad seal kohapeal ka midagi muud ka teha. Siin võiks
olla alternatiivi, puudu on ruumilisest mitmekesisusest.
D.A.: Räägi,
palun, „Punasest vaibast“. Mulle endale meenutas see Veneetsia
Bienaali paralleelnäitusete programmi näituse „Lost in
Translation“ tööd Anton Litvini töö „Vaip“ («Дорошка»).
A.A.:
„Punane vaip“ oli kommentaar esimesele TAB-ile (2011), sellest
oli ka kirjutatud ajakirjas „Maja“. Antud töö käis tugevalt
kokku selle artikliga, see oli meie üldine kommentaar esimesele
arhitektuuribiennaalile, mille teema oli „Landscape Urbanism“,
mis tegeles ühelt poolt sellise teemaga, mis siin kandis ei ütle
nii palju ning meie piirkonna tegelikke probleemidega ei tegele.
Teisalt, esimene biennaal, meie jaoks üritas väga palju glämmi
luua, aga pärist probleemidega ta ei tegelenud. Punane vaip justkui
sümboliseeris meie jaoks seda glämmi ja „tegeleme mingite
teemadega, aga mitte päriselt“. Artikkel ja „Punane vaip“
kutsusid kõrvale astuma punaselt vaibalt päris konteksti.
D.A.:
Minu jaoks ta lõi kindla paralleeli tänu sellele, et ta oli
paigutatud paneelmaja sissepääsu juurde.
A.A.: Meie jaoks oli see tore projekt, me paigutasime selle erinevatesse
keskkondadesse ja lisasime talle tähendusi. Ta oli päris tugeva
abstraktsuse astmega, millele andis luua väga erinevaid kontekste.
Ajakiri
„Maja“ palus meilt kommentaari biennaalile ja meil liikus idee
kohe fotosessiooni ja vaiba poole, see oli võimalus öelda
kommentaar päris keskkonnas.
D.A.:
Elava järjekorra (töö: 100x100) kohta, kas see polnud inimeste ära
kasutamine?
A.A.:
Ei, see oli nagu töö tegemine. Töö, tasu. See oli vabatahtlik, me
ei sundinud kedagi. Meil olid flaierid, me ütlesime seda valjusti
välja, et jagame 100x100 krooni ( see oli 10 000 krooni, mis anti 52
ülatuse raames).
D.A.:
Kuidas endale tundus, mille vastu inimesed rohkem huvi tundsid: kas
järjekorra või Kunstihoones toimuva vastu?
A.A.:
Järjekord ikkagi, sest meie statement oligi see, et
Kunstihoone oli samal ajal white box, kus
polnud ühtegi näitust. Inimesed olid skulptuur või performance.
Paljud said aru, et tegemist on
performance'ga ja nad
tulid sellest osa saama, aga nad ei osanud tunda huvi Kunstihoone
vastu. Teised tulid võib-olla raha pärast, see oli väga erinev.
Osad
hakkasid rääkima omavahel, räägiti sellest, et nad on nüüd osa
kunstiteosest, mis nüüd juhtuma hakkab. Oodati midagi suuremat.
D.A.:
Vabaduse väljak on meelis koht erinevate installatsioonide ja
performance'te jaoks.
A.A.:
Seda ta on, palju ruumi kesklinnas. Meie töö polnud nüüd nii
tugevalt selle spetsiifilise kohaga seotud, meil oli vaja järjekorda
kultuuriasutuse ees, mida Eestis üldiselt ei juhtu.
No comments:
Post a Comment