Thursday, November 21, 2013

Intervjuu Eve Arpoga

Eve Arpo ja Riin Rõõs moodustavad kunstnikeduo You Must relax ja koostööd tehakse ka teiste kunstnikega. 
Siinne intervjuu Eve Arpoga toimus 15. novembril Tallinnas.

Laura Rajala (edaspidi L. R.): Mis on teie jaoks avalik ruum, milles teete oma teoseid?

Eve Arpo (edaspidi E. A.): Me oleme enamiku teoseid teinud sõna otseses mõttes avalikus linnaruumis, kuhu on ligipääs kõigil. Nüüd see viimane töö EKA krundil on erinev, sest krunt kuulub EKAle ja ei ole avalik maa. Samas see ei olnud piiratud ja oli kõigile ligipääsetav. Mõnes mõttes see muutuski pigem Lasnamäe bussi ootajate territooriumiks, kuigi see on parklale välja renditud ja neil olid omad nõudmised, aga see on ikkagi avalik ruum.

L. R.: Kuidas parkla sellesse projekti suhtus?

E. A.: Tegime nendega enne kokkuleppe ja nad olid suhteliselt soosivad, aga neil olid sealjuures omad nõudmised ja soovid. Tekkis nendega ka situatsioone.

L. R.: Ma käisin Laua juures paar päeva tagasi ja seisin seal umbes 5 minutit. Märkasin, et tunnelist tulnud inimesed ei läinud ükski nii mööda, et ei oleks Lauda vaadanud ja bussi ootav laps läks sellele istuma. Algselt see pidi olema Kumus toimunud näitusega "Aedade järelelu" sama kaua EKA krundil, aga kas praegu on plaane kauaks see jääb?

E. A.: Meil oli mitu eesmärki miks me seda tegime või mis meie lähteülesanne oli. Üks oli see, et EKAle tähelepanu pöörata ja näituste jaoks ning teine oli see, et ta töötaks linnaruumi inventarina. Näituseid me korraldasime suve lõpuni. Praegu töötab see linna inventarina ja otsest kuupäeva ei ole paigas, millal see ära viia. Krundi koha pealt on ka EKAga praegu veel segadus, et millal see ära müüakse või mis edasi toimuma hakkab. Kui seal midagi ei toimu ja on parkla, siis minu arust võiks see sinna jääda, sest see annab kohale juurde.

L. R.: Kuidas tuli idee Laud teha ja just EKA krundile panna?

E. A.: Meid kutsuti Kumu näitusele osalema ja see oli esimene otsusekoht, et me ei tahtnud muuseumis või galeriiruumis olla, vaid tahtsime linnaruumis tegutseda. Hakkasime siis vaatama, et kus linnaruumis. EKA oli kolm aastat tagasi maha võetud, aga sellest ei räägitud enam ja midagi ei toimunud. See oli meie panus sellesse teemasse.

 

L. R.: Aga kust tuli mobiilipuu (Päev ilma mobiilita) tegemise inspiratsioon? Praeguseks on tehnika veel rohkem arenenud ja kasutusel ning inimesi kaasata oleks arvatavasti keerulisem.

E. A.: Siis tehtigi nalja, et "Haha, tahad mu mobiili saada, internetti ei taha veel?" Sel ajal olid need kaks asja lahus, aga nüüd on juba täiesti koos.
See oli esimene töö, mis me Riinuga koos tegime. Mäletan, et soovisime Plektrumil osaleda, meid kutsuti sinna ja tahtsime linnaruumis tegutseda, mitte kuskil suletud kohas. Tahtsime rikastada linnaruumi ja seda ohoo-efekti, sest kui lähed näituse avamisele, siis lähed ootusega sinna. Tahtsime üllatusmomenti igapäevasesse ruumi. Inspiratsiooniks oli isiklik emotsioon.

L. R.: Visuaalse poole inspiratsiooniks oli ekraanide valguse kasutamine?

E. A.: Jah. Mobiilidega idee oli hästi lihtne, aga peab igasuguste detailidega arvestama. Kuni selleni, et pidime inimestega lepingud tegema, sest nad usaldasid mobiilid koos kõnekaartide ja neil olevate andmetega meile. Lepingud tuli allkirjastada ja meil oli jurist, kes kõik üle vaatas. Usaldusmoment oli ka, et kuidas neid vihma eest kaitsta, riputada ja muud sellised asjad. Veel olid ka turvamehed, kui me seda sama installatsiooni Sao Paulos tegime ja sealne kuritegevus on natuke teravam probleem. Kanadas meile öeldi, et turvateenus on liiga kallis terveks ööpäevaks ja me ei saanud installatsiooni päris avalikus ruumis teha, vaid see oli piiratud festivalialal.

L. R.: Tundub, et Eestis oli lihtsam seda korraldada. Kas kuskil oli osalejaid märkimisväärselt rohkem või vähem?

E. A.: Ma arvan, et lõppkokkuvõttes oli Eestis kõige rohkem. Telefoni andsid mitmed, kes lugesid lehest või nägid televisioonist selle kohta midagi, aga enamik olid need, keda kohapeal paari tunni jooksul kõnetati. Brasiilias oli väike probleem, et me ei rääkinud portugali keelt ja nemad ei rääkinud inglise keelt. Kehakeel aitas ja kuna oleme alati festivaliga koos seda teinud, siis ka seal nad aitasid. Brasiilias mehed vaatasid, et ilusad blondid naised ja tahtsid telefoni anda, aga kui oli vaja lepingut tegema hakata, siis vaatasid, mis täpselt toimub.
See töö oli meediateos ka, sest töötas samuti siis, kui inimene nägi uudist, korraks mõtles selle teema peale, esitas küsimuse. Oligi paradoks, et mida vähem inimesi mobiili andis, siis järelikult seda raskem neil loobuda oli.

L. R.: Kas teil on praegu veel plaane, mida teha?

E. A.: Praegu oligi Laud, sest me ideede genereerimist alustasime Riinuga koos, aga kuna ta jäi praegu lastega koju, siis tegime uue meeskonna. Otseseid plaane hetkel ei ole. Aga Taavi Tulev, kes tegi Laua juurde heliinstallatsiooni, temaga on küll mõtteid heliinstallatsiooni teha. Selle Laua juurde tehtud tööga tulid mitmed teravad küsimused üles, kui osa tehnikast, mis oli põhimõtteliselt Laua alla kinni armeeritud, ära varastati. Nad kaevasid läbi maapinna Laua alla.

L. R.: Kuidas üldiselt vastukaja Laua kohta on olnud?

E. A.: Lauaga olid hästi toredad ühe päeva näitused, kus kunstnik oli hommikust õhtuni kohal. Kateriin Rikken tegi klaasikunstinäituse ja ta ütles küll, et inimesed tulid hästi palju suhtlema ja hindasid seda, et ta teeb midagi linnaruumis. Hoolimata sellest, et EKA maja ja üldse kunsti teema on palju meedias olnud, siis päriselt krundist mööda jalutavad inimesed ütlesid, et elavad EKAle kaasa ja hoiavad pöidlad pihus, et kool saaks hoone. Teose tegemise ajal saime aru, et teema on õrn ka kunstiakadeemiale endale ja väga ei tahetud seda uuesti meediasse tuua. Riinuga koos me panustamegi sellele, et minu taust on arhitektuur ja Riinul avalikud suhted ning me tegutseme avalikus ruumis ja kaasame inimesi.

L. R.: Küsiks veel ka installatsiooni "Astrid" kohta, mille Kumu näituse Gateways jaoks tegite. Mis oli selle inspiratsioon?

E. A.: Enne seda oli kaks tööd mobiilidega olnud – etüüd mobiiltelefonidele ja mobiilipuu. Meid kutsuti Kumus näitusel osalema. Kuraator oli mobiilipuu tööd näinud ja kuna eeldasime, et tahab mobiiliteemalist teost, siis ütlesime alguses isegi ära, aga see töö tuli ikkagi kuidagi väga sujuvalt. Oluline teema oli ikkagi keha ja see väike vidin. Kui keegi helistab, siis võtad vastu ja kõik jääb sinnapaika. Objekt, millest kõik ümbritsev on osa.
Avaliku ruumi juures minu jaoks kõige huvitavam ongi see, et töid võivad näha kõik, mitte ainult mingi ringkond inimesi. Seda ruumi kasutavad kõik. Tallinnas see mobiilipuu oli mööduvate ehitusmeeste jaoks väga üllatav ja selle juures õhtul olnud noormehed väljendasid oma emotsioone ja hämmastust nii ehedalt.

L. R.: Mobiilipuu kindlasti tõmbas tähelepanu endale, aga kas Laud oligi sellisena planeeritud?

E. A.: Meil oli enda seas suur diskussioon, kas värvida või mis värvi seda värvida. Ma vaatasin, kuidas jaapanlastest turistide seltskond sealt mööda läks ja mitte ükski neist Laua poole ei vaadanud. Mitte nagu nüüd, kui sa nägid, et inimesed panevad seda tähele. Võib-olla siis turistid registreerisid selle ajus kui ehitusprahi, aga keegi ei pööranud pead sinna poole. See kollane ongi kutsuv ja tähelepanu endale tõmbav.

L. R.: Kas seda on üle värvitud ka või on sodimisega suuremaid probleeme olnud? Ise nägin sellel ühe nurga peal musta värviga kirja.

E. A.: Ei ole üle värvitud. Me olime ise ka üllatunud, sest me olime otsustanud üle värvida, kui ära soditakse. Kuskil vist oli mingi süda ja paar nime kirjutatud, aga muud midagi. Huvitav on, et see on nii püsinud. Tegelikult meile Mihkel Ilus tegi isegi kavandi maalist, mis ta oleks sinna peale teinud, aga EKA asukoha küsimus lahenes ja kuna maal oli EKA teemaline, siis see kõik jäi ära.
See on seal nurgal piisavalt suvaline objekt, et kutsub kasutama. Olen seal ka rulatajaid ja paduvihma ajal vihmavarjudega catwalki tegevaid tüdrukuid näinud.

Vaata veel:
http://avalikruum.blogspot.com/search/label/autor%3A%20Eve%20Arpo

No comments: