14.novembril kohtusin Tartus kunstnik
Timo Tootsiga, et uurida Linnujaama ja Soodevahe projektide kohta. Huvi
konkreetse objekti vastu oli suuresti isiklik - kuna olin Linnujaama ja
Soodevahe piirkond LIFT11 raames külastanud, jättis see mulle sümpaatse ja
omapärase mulje, mispärast tekkiski huvi uurida lähemalt idee sünni ja
arenguloo kohta kunstnikult endalt. Ise suhtusin Linnujaama kui vormi, millele anti sisu ja lähtuvalt sisust omandas see mõneti uue vormi. Meie pooleteist tunnise vestluse ajal
rääkisime Linnujaamast, põgusalt ka teistst projektidest ja samuti ka tulevikus
ning sellest, mis Timo Tootsil hetkel käsil on. Konkreetset küsimustikku ma
ette ei valmistanud, vestluse käigus kujunesid välja küsimused ja kõrvalpõiked.
Meie vestlus kujunes teatavas mõttes Linnujaama sündmuste kujunemise
järjekorras. Alljärgnev tekst jookseb üldjoontes niisamuti meie vestluse
kulgemise joones.
Esmalt uurisingi, kuidas Timo Toots
Linnujaama ja Soodevahe projektideni jõudis, sest tema eelnevad projektid olid
minu silmis sootuks midagi erinevat olnud. Tegu on siis Tallinna lennujaama
taguse piirkonnaga, kuhu Toots sattus uudishimust, mis tekkis piirkonnast
lennukiga üle lendamisel. Kunstnik nägi, et all oli omamoodi süsteem, mis oli
justkui džungli ja pisikeste tänavate segu. Tallinna mõistes teatavas
mõttes õudne koht, aga samas kunstniku enda jaoks oli
seal väga põnev, paljudel oli sama barjäär ja ei olnud otsest vajadust sinna
minna ja puhtast huvist. Soodevahe projketi üks ideid oli barjääri vähendada
või viia inimesi paikadesse kuhu nad muidu ei satuks ehk.
2009. aastal sügisel Linnujaama
piirkonda jõudes avanes kunstnikule kaunis korralage vaatepilt. Tol hetkel oli
tulevane Linnujaama maja kaetud roheliseks värvitud voodrilaudadega. 2010 aasta
kevadeks olid sellest üle käinud vargad, võttes endaga kaasa ka voodrilauad.
Välissein oli puhtaks võetud ja välja tulid reklaamtahvlid. Siinkohal on
oluline ära märkida asjaolu, et Linnujaama klopsis kokku omal ajal keegi
lennujaama töötaja, keda praeguseks hetkeks küll teada ei ole. Oma ehitise
loomisel kasutaski ta lennujaama reklaamtahvleid. Viimaste puhul on huvitav
tähelepanu pöörata nende elukäigule, kuidas info ja reklaami edastajatest said
ehitusmaterjalid ning tänaseks päevaks on võimalik neid kasutada taaskord kui
reklaamtahvleid.
2009. aastal Linnujaamale reklaami ei
tehtud, eeskätt käisid seal inimesed, kes teadsid, et Toots seal tegutseb.
Kunstnik suhtus Linnujaama kui omaette majandusse, mida ta arendamas, kündmas
ja kastmas käis. Koht, kus tegutsemas käia nii tal kui sõpradel. Koha võlu
peitus ka selles, et puudusid reeglid, mida järgida. Rae vald ütles, et ei pea
nõusolekuid millegi viljelemiseks taotlema. Seega oma riigi loomine oli
võimalik ja loogikad tekitatud.
2011. aastal LIFT11 raames pakkus EKA
urbanistika magistrant Siim Tint välja enda projekti ja korraldajate poolt
sooviti et Tint enda ideed laiendaks, aga kuna ta pidas end eeskätt
teoreetikuks kui kunstnikuks, siis pakuti Tootsile välja enda ideid antud alal
rakendada. Koos kuraator Maarin Mürkiga
arendati konseptsiooni ja tema peegeldas tagasi Timo Tootsi ideid ja koos
viidi projekti ideid edasi.
Tootsi pidas Linnujaama
projekti eesmärk teisejärguline, sest tema soov oli lihtsalt külla sisse astuda
ja seal aega veeta. Soodevahe projekti eesmärk oli emotsionaalselt tugevat
tunnet edasi anda, seda enam et paik insipreeris kunstnikku. Kuna kõik
kasutusele läinud ehtised/putkad olid juba enne olemas, tuli lihtsalt need
vajalikku konditsiooni saada.
Kui uurisin suhteid kohalikega,
nentis kunstnik, et lävimine jäi mingis mõttes nõrgaks. Suhtlemist
edendas Aiakonkurss, mille tarvis Toots kohalikke külastas ning nende aedu üles
pildistas, kuna kohalikud ise niivõrd entusiastlikult osavõttu üles ei
näidanud, tuli ise nende aedadeni jõuda.
Linnujaamast rääkides on ehk oluline
märkida ka vene tähtede kasutamist objekti nimes. Siinkohal oli Tootsil jällegi
lihtne ja loogiline põhjendus. Linnujaam asus ühelpoolt kommertsliku,
kapitalistliku ja reglementeeritud ja samas kui teiel pool valitses
täielik kaos ja sotsialismi mentaliteet. Linnujaam oli piiripunktiks ja
tähtedemäng on nagu kombinatsioon kahest maailmast kokku.
Toots rääkis veel, et
Linnujaama projekt oli kuskil katuste näitusel osalenud. Sinna tegi ta
lennukite vaatamise seadeldise ja Linnujaama osa ei tundunud võõras,
lennukid on tehnoloogilised ja me usaldame neid. Selles suhtes oli lennujaama
olemasolu võtmasõna ja mingisuguste ruumide tekitamine ja mängimine oli talle
meeldinud. Kogu kompleksi haldamine oli uus kogemus ja et see nii suureks läks
ei osanud ta alguses arvata. Kõige selle kõrval soovis Toots loomingulise
vabaduse säilitada.
Lisaks:
No comments:
Post a Comment