Saime Jaan Toomikuga kokku 3. detsembril, 2014.
aastal, et rääkida kunstifestivalidest, mille korraldamisega ta on tegelenud.
Alustasime KanaNahaga 2000.
aastal. See on dokumenteeritud videomaterjalina. Sealt saab kätte ka kõik
osalejad, mis tolle aja kohta oli väga muljetavaldav.
Reeglina oli tegu minu tuttavatega,
kes olid kohe nõus siia kui uude ja eksootilisse kohta tulema.
KanaNahku tegime kolm või
neli. Ei mäletagi enam. Vahepeal tegin veel kaks projekti Viinistul ja Mohni
saarel. Seal olid ka tolle aja kohta väga korralikud esinejad. Seanahk toimus
kolm korda.
Esimene KanaNahk oli hästi
kompaktne. Tegu oli tegemise lustiga, mingis mõttes, sõpruskonna mäng,
dokumenteerimine polnud peamine eesmärk. Järgmine juba suuremõõdulisem,
välisesinejaid üle poole. Viimane kord mõtlesime, kuidas edasi arendada, et
oleks huvitavam. Sellest ka kahes linnas, kahel erineval päeval tegutsemine.
Algul Rakveres ja sama seltskonnaga liikusime edasi Haapsallu, kust saime ka
rahalist toetust.
Seanaha festivalidel
kasutasime üsna põhjalikult ära kogu Haapsalu keskkonda. Omas võtmes võttis
viimane neist ka kogu asja täiuslikult kokku. See oli kõige paremini
organiseeritud, ajagraafik toimis peaaegu minuti pealt.
Kõik festivalid olid väikese
meeskonna ja rahaga tehtud. Väga palju sai ka enda taskust makstud.
Kultuurkapital toetas, samuti Rakvere ja Haapsalu linn mingil määral.
Minu põhimõte oli
esinejatele ka väikest honorari maksta. Selle kõrval sealt enam suurt järgi ei
jäänudki.
Minu jaoks oli see mingi
kogemus. Ma ei ole end kunagi määratlenud kuraatorina. Võtsin seda rolli väga
vabalt. Kindlasti mingeid reegleid rikkudes ja mingites asjades ebakorrektne
olles.
Kust tulid festivalide nimed?
KanaNahk tuli ajast, kui
resideerusin Chicagos. Seal oli üks off-off teatrilavastaja, kellel oli näidend
“Gooseflesh,” mis pidi tekitama kananaha efekti. Meil oli see sama mõte.
Kuna KanaNahk oli juba ära
olnud, siis tuli lihtsalt seanahk. Ei osanud midagi panna ja ei mäletagi, kes
selle välja ütles.
Kust tuli esinejate valik?
Ma ei suhtunud sellesse nii.
Enamuses minu tutvusringkong.
Mohnil ja Viinistul oli
kaaskuraatoriks Paul Rodgers ja osa olid tema tuttavad.
Seanahal oli mänedžeriks
lisaks Piret Hallik-Sass. Samuti oli lisakuraatoriks BBB Johannes Deimling. Tema
pani kokku rahvusvaheliste esinejate grupi.
Reeglina oli see oma elu huvitavaks
tegemine. Ma ei seadnud endale mingisuguseid konseptuaalseid eesmärke. Oma
maitse järgi olid inimesed kohale kutsutud ja pärast Saaremaa biennaali oli
mingi tühimik. Suveüritusi eriti ei olnud.
See oli üldse
tähelepanuväärne, et inimesed massiliselt sellistesse kõrvalistesse kohtadesse
meelsasti kohale tulid. Kui Tallinnas või Tartus sama asja oleksime teinud,
poleks me sellist publikut saanud.
Näiteks Mohni projektil
osales ligi tuhat inimest. Meil oli isegi laev renditud, mis inimesi edasi-tagasi
viis. Kõik oli selline mõnusalt seikluslik.
Ma tegin enda jaoks kolm
päris olulist videoteost ekstra nende festivalide tarbeks. Tavaliselt osalesin
ise ka kõikidel üritustel, välja arvatud viimasel Seanahal. Sai mingit
motivatsiooni midagi teha ja pingutada, mis on keskealise kunstniku jaoks väga
oluline. Mingi mootor peab olema.
KanaNaha jaoks näiteks tegin
rippumise performance’i.
Oled seda hiljem ka uuesti teinud?
Ei, ma ei riski. See on
eluohtlik. Kui mul mingi performance on eluohtlik, siis see on see. Ma olin 40.
aastane, kui seda tegin ja pidin enne kõvasti valmistuma. Treenisin ja tegin
vettehüppeid.
Koht oli enne silme ees või sobitus valmisteos sinna?
Kõik. Aasta aega mõtlesin
selle peale.
Ühele Viinistu üritusele
tegin veealuse video ratastooliga ja “Tantsides isaga” samuti. Ekstra sinna
mõeldud. Maailma esiettekanneteks, võiks öelda.
Kas teos hakkab pärast festivali oma elu elama? Jääb
ta konkreetse festivaliga seotuks või on see loomulik, et liigub sealt edasi?
Ei, ei jää otseselt seotuks.
Ma ei tee kohaspetsfiilist asja, vaid pigem ajendas festivalile tegemine mind
pingutama. Enam ei ole selles eas, et peaks sahtlisse loomingut tegema.
Mu enda teostel oli
universaalne mõõde, nad ei olnud kohaspetsiifilised. Rippumise performance on
üks-ühele üles filmitud ja see dokumentatsioon on videoteos omaette.
Performance-kunst on üks
eksklusiivsemaid. Kui ei dokumenteeri, siis eriti. Teda on raske müüa ja kui
üldse, siis kallilt.
Kas seda on üldse sünnis müüa? Seda ühekordset hetke.
See sõltub. Kui see on sinu
põhitöö, siis oled aeg-ajalt sunnitud seda tegema ja kordama.
Räägime performance’i dokumentatsiooni ja kohapeal
tajutava erinevustest.
Kui teha performance’it,
siis tuleb publikut tajuda. Kus ta tuleb kaasa, saab sellest midagi, kus ma
olen kaks sammu eespool. Mingitel hetkedel ei tohi venitada. Peab tekitama
kontrasti, üllatust, teataval kiirusel liikuma.
Dokumentatsioon muidugi ei
anna seda niimoodi edasi.
Tagasi festivalide juurde pöörudes: praeguseks on
möödas kolm aastat, millal järgmine?
Mul ei ole enam jõudu põlve
otsast teha. Eks iga asi lõppeb mingi hetk, peab pausi.
Tahtmist teha?
Võib-olla tekib. Ma arvan,
et Haapsalus võiks isegi teha. Seal on võimalus.
Peab tabama ära hetke, mis
ajahetkel sellised üritused ja performance’d aktuaalsed on ja millal nad
mõjuvad liialt ebatõsistena. Kõik asjad ei toimi, mis toimisid 15. aastat tagasi
ja vastupidi. See aeg võib veel tagasi tulla. Ei välista, et veel ette võtan.
Jaan Toomik "Seagulls" 2004
Jaan Toomiku performance Seanahk 2'l - sissejuhatuseks dokumentaalfilmile "11 000 km from NY"
***
KanaNahk kunstifestival
toimus aastatel 2000-2002
Viinistu kunstifestival
aastatel 2003-2004
Seanahk kunstifestival
2009-2011
***
***
Jaan Toomik (s 1961) on video-, maali- ja performance’i-kunstnik.
No comments:
Post a Comment