Foto www.kul.ee
Intervjuu Viljandi gümnaasiumi projektijuhi Ene Nobeliga, 7.
XII 2015
Liisi Aibel: Viljandi gümnaasium on ainult keskharidust andev
maakondlik riigigümnaasium, mis alustas tegutsemist 2012. aastal. Uude
koolikompleksi koliti 2013. aastal. Kas tulevasele protsendikunstiteosele
mõeldi juba projekteerimis- ja ehitustööde algusetapis või – nagu paljudes
teistes kohtades – tuli see mõte lõpus ja mõnevõrra üllatusena?
Ene Nobel: Meil vedas, sest meie direktor Ülle Luisk oli
tööl juba kaks aastat enne, kui kool üldse avati. See tähendab, et direktor sai
olla nii majade projekteerimis- kui ehitusetapil täiesti sajaprotsendiliselt
kohal. Ta on ka öelnud, et tema vaadete, arvamuste ja hinnangutega arvestati
väga palju. Koostöö arhitektide (Salto arhitektuuribüroo – LA) ja kooli omaniku
RKAS-ga oli väga hea. Tööde käigus vähenes koolikompleksi maht umbes 25
protsenti, aga ideid samas väga palju vähemaks ei jäänud. Protsendiseadus oli
juba siis ilusasti teada, see ei tulnud üllatusena. Pigem oli mureks see, et
siia majja ei saanud spetsiaalselt kunstiteosele mõeldud kohti planeerida.
Kunstihange ise kuulutati välja siis, kui algasid RKAS-i ja ministeeriumiga
läbirääkimised sisustuse osas.
LA: Milline oli koolipoolne visioon ja tingimused tulevasele
kunstiteosele?
EN: Kõige olulisem tingimus oli see, et ta peab sobituma
koolikeskkonda. Kas sise- või väliskeskkonda või millises stiilis teos olema
peaks, see ettemääratud ei olnud. Igatahes toimis väga hästi koostöö ja
mõttevahetus ministeeriumi, arhitektide ja sisearhitekt Pille Lausmäega. Kui
hange välja kuulutati, siis hakkasid kunstnikud vaikselt siin käima. Alguses
vaatasid projekti ja kui oli olemas juba ka majakarp, siis nad said hakata
enamvähem vaatama sise- ja välispindu ja seda, kuidas potentsiaalne teos siin
välja nägema hakkaks.
LA: Ma saan aru, et teil oli RKAS-i ja ministeeriumiga siis
väga sümbiootiline koostöö, mille käigus ei tulnud ette üksteistest
möödarääkimist ja teadmatuses olemist?
EN: Jah, tõesti. Direktor Ülle Luisk sai ka Eesti Ehitajate
Liidu aastapreemia, kui aasta tellija. Põhjenduseks justnimelt see, et toimis
ideaalne koostöö tellija, teostajate, omaniku (RKAS - LA) ja ministeeriumiga.
See koostöö tõesti klappis. Ma arvan, et probleemid on tihtilugu konkreetsete
inimeste taga kinni. Meil
inimestevahelised suhted klappisid ja infovahetus oli hea. Näiteks, selge on
see, et kunsti hindamine on subjektiivne. Ei saa öelda, et ühele meeldib ja
teisele ei, sest antud olukorras oli ikkagi kõige olulisem see, mis on sobiv
koolikeskkonda. Seda, kas ministeerium või RKAS ka kunstialast nõu andsid, ma
ei tea, kuid kindlasti tegid seda arhitektid ja sisearhitekt. Ka direktoril endal
on kunstile väga hea silm.
LA: Tulles märkasin, et esiukse juures olevad Merike Estna
värvilised betoonpallid on juba päris palju kahjustada saanud (värvil
kulumisjäljed, täkked jm). Kuidas nende hooldamine ja taastamine on
korraldatud? Kas see on kooli või mõne muu osapoole vastutus?
Meie igapäevane hool on vaadata seda, et kunstiteosed saaks
inimteguri poolt võimalikult vähe kahjustusi. Nendel samadel betoonpallidel
hoiavad kõik õpetajad ja administraatorid silma peal, sest need on
lemmikobjektideks meie linna väikeste laste jaoks, kes armastavad sinna otsa
ronida. Tuletame alati meelde, et tumedate jalanõudega sinna otsa ronida ei
tohi, sest pallid on heledat värvi ja mustad kriipsud tekivad kergesti. Samas
ühel pallil, tõesti, hakkab ka värv kulumise märke näitama. Teos kuulub hetkel
ministeeriumile, see tähendab, et paranduste eest vastutab ministeerium koos
RKAS-iga. Selge on see, et parandada saab neid ainult soodsates
ilmastikutingimustes, mida Eestis esineb harva. Muidugi peab eed asjad ka koos kunstnikuga
läbi rääkima. Ei ole nii, et me võtame mingi suvalise roosa värvi ja võõpame
pallid lapiliseks.
Foto www.kul.ee
L.A: Kas sel juhul võib öelda, et teos on ikkagi natuke
ebaõnnestunud, sest kunstniku visioon oli just see, et neid palle saaks väga
aktiivselt kasutada – kasvõi otsa ronida?
E.N: Tegelikult on need mõeldud ju gümnaasiumiealistele ja
nii suured sinna jalgupidi otsa ei roni. Meie enda õpilased väga hoiavad ja
armastavad neid ega lähe lõhkuma, pigem on just linnast tulijad need, kelle
jaoks on need pallid lihtsalt teele ette jäävad objektid. Koolielus on pallid
väga aktiivses kasutuses. Näiteks kui sügisel on rebastepäev, siis seal ümber
tehakse igasugu asju. Aastapäevade ja muude ürituste ajal on see ukseesine
üheks lemmikkohaks, kus fotosid teha, sest need pallid on nii atraktiivsed.
Meil on ka ühe õpetaja poolt kujundatud kooli margid, millel on need samad
värvilised pallid üheks elemendiks. Samuti oli eelmise aasta
koolilõpuballi kujundus inspireeritud
just pallidelt pärit neljast värvist ja pallidest endist. Võib öelda, et need
on kujunenud üheks kooli sümboliks.
L.A: Tahtsingi just uurida, kas ja kuidas on Merike Estna
teos kooli identiteediloomet mõjutanud …
E.N: Kindlasti on, kuigi maalid kooli interjööris võib-olla
nii palju mitte. Samas suur kollase palliga pilt maja keskel on samuti
igasugustel pildistamistel üheks lemmiktaustaks, sest see on nii särav ja
positiivne. Selle maali järgi tuntakse alati ära, et pilt on meie koolis
tehtud. Huvitav on ka näha, et kui meile tulevad külalised majaga tutvuma, siis
tihti juhtub, et mina ootan fuajees, kell tiksub, tahaks majaekskursiooni teha,
aga külalised on ukse taga ja teevad pallidega pilti.
L.A: Samas teie kooli kodulehel teostekomplekti kohta märge
puudub?
E.N: Jah, me pole selleks õiget kohta leidnud. Pole ka mõtet
seda informatsiooni kuhugi kodulehe
kaheksakümne seitsmendale lehele peita. Aga me arutasime küll, kui see teos
tuli, et kuidas sellest teada anda. Tegelikult lubas Merike Estna kinkida kooli
raamatukogule portfoolio, kus on info ja tema enese selgitused kõigi siia
loodud teoste kohta, aga minu teada ei ole seda veel juhtunud. Ma arvan, et me
ootamegi selle portfoolio ära ja siis mõtleme edasi, kuidas seda väärikalt
eksponeerida. Praegu on ju ainult meie subjektiivne hinnang – à la „me arvame, et meil on siin
niisugune teos“. See on vahendatud arvamus.
L.A: Kui palju õpilased näiteks kunstiõpetuses või muudeski
tundides Estna teoseid käsitlevad või analüüsivad?
E.N: Kindlasti analüüsitakse, sest meil on lausa kunsti
õppesuund ja kaasaegse kunsti kursused olemas. Kooli alguses toimub esimese
aasta õpilasetele – küll vabatahtlikkuse alusel – maja ringkäik, mille käigus
vaatame alati ka Estna teosed üle. Räägin õpilastele, kes see kunstnik on,
kuidas me need teosed saanud oleme ning vahendan ka seda, mida kunstnik mulle
teoste ülespanemise ajal rääkis: mis materjalist ja tehnikas teosed tehtud on,
mida need kujutavad, miks on ühe või teise maali peal niisugused objektid jm.
Õpilased on sellest alati väga huvitatud.
L.A: Kuidas kooli külalised teostesse suhtuvad ja millised
küsimusi peamiselt esitatakse?
E.N: Maalid pandi üles koolivaheajal, kui enamik õpetajaid
olid majast ära. Ma mäletan, et kui nad pärast vaheaega kooli tulid, siis osa
õpetajaid vaatasid ikka tükk aega neid pilte ja küsisid, kas see on kunst – et
niisuguse palli teeksin ju mina ka? Jah, oli erinevaid hinnanguid ja arvamusi,
aga neid peegeldati pigem mõtisklemise ja arutelu vormis. Ma ei kuulnud küll
ühtegi päris negatiivset arvamust, et, oh, kui kole. Väljaspool Tallinnat ja
Tartut ongi inimeste kokkupuude kaasaegse kunstiga väike, pole sellist
harjumust näha ja vaadata. See tuleb lihtsalt praktikaga. Aga kui see neile
inimestele töö juurde kohale viiakse,
siis on tore üllatus, et, ahaa, see ongi kaasaegne kunst. Mis puudutab
külalisi, siis me külalistele alati räägime neist teostest – nii kodu- kui
välismaistele. Tutvustame ka kunstnikku – osad teavad, osad ei tea. Inimeste
reaktsioonid on alati positiivsed. Üle kuuekümnesed inimesed küll arutavad ja
mõtlevad pikemalt, aga kõik on nõus
sellega, et uue maja arhitektuuriga sobivad teosed väga hästi. Vahepeal viskan
õhku ka pisikese diskussioonitera ja küsin, kas Ivan Šiškini „Kolm karu“ on
nende meelest parem kunst. Huvitav on vaadata, kuidas inimesed selle üle üldse
pikalt ei aruta, vaid ütlevad, et selge-see – niisugune klassikaline maal
mõjuks sellises kontekstis palju suurema kontrastina kui Estna tööd.
Külalistega jalutame alati piki aatriumi. Ma alustan alati vasakpoolsest
otsast, kus on Estna esimene maal, siis jalutame mööda aatriumi keskpaika, kus
on vastastikku veel kaks maali, ja lõpetame paremas otsas viimase, graafilise
maali ees. Alguses olid mul niisugused kogemused, et viimase maali näitamise
järel küsitakse, et kus need teised maalid siis on? See tähendab, et need on
nii hästi sellesse keskkonda integreeritud, et inimesed ei saa aru, et need on
maalid. Nüüd ma ikka alati ütlen, et, vaadake, siin on maalid.
L.A: See on selline kahe otsaga asi – ühest küljest on hea,
et maalid nii hästi koolikeskkonnaga sobituvad, aga teisest küljest on kunsti
eesmärgiks ju ikkagi silma paista?
E.N: Pigem kehtib eelnevalt kirjeldatud olukord neile, kes
on siin majas esimest korda, ja ei oska tähelepaneliku pilguga ringi vaadata.
Nad ei kujuta üldse ettegi, kus ja mis siin majas asetseb.
L.A: Kui palju on teil intriigi või arutelu tekitanud teoste
maksumus?
E.N: Paksu verd ei ole see meil tekitanud. Mõni külaline on
küll hõiganud, et, oh, ma oleks võinud ise ka niisuguse raha eest sellist
kunsti teha. Aga kui ma olen ära rääkinud, kuidas kunstnik pidi teoste
loomiseks eraldi ateljee rentima ja kui palju maksavad materjalid, transport
jm, siis pole ka näiteks meedial enam mingeid lisaküsimusi tekkinud – kõik
saavad aru, et kulunud summa on pigem lausa sümboolne. Kui me mõtleme, mis
selle raha eest on saadud ja millistes mõõtmetes … Inimesed lihtsalt ei kujuta
ette, mis kunst maksab. Peale selle on mul alati tagataskust võtta ka meie
kooli külastanud kunstiekspertide hinnangud -
meil on siin käinud näiteks Eesti Sisearhitektide Liit ja EKA
sisearhitektuuri osakonna tudengid. Kui siis mõni külaline on öelnud, et teil
on siin nii hall ja igav keskkond, siis ma saan
edasi öelda sisearhitektide vastuse: Viljandi gümnaasium on peaaegu
täiskasvanud inimeste töökeskkond. Siin ei ole enam väikesi lapsi, kes peaks
pidevalt energiat saama ja seda sama energiat maandama. Pigem peab keskkond
olema tõsist töötegemist soosiv ja seda ta ka on.
No comments:
Post a Comment