Foto www.kul.ee
Intervjuu arhitekt Oliver Soometsaga leidis
aset tema kontoris Kultuuriministeeriumi hoone V korrusel. Vestluse käigus
kõneles ta protsendikunsti konkurssidel osalemise kogemusest ning rääkis veidi
ka oma tiimikaaslastest, Bruno Lillemetsast ja Tõnis Hiiesalust. Tuues välja
nii konkursi kui ka oma meeskonna head ja vead, tutvustas Soomets lähemalt
“Räni” loomeprotsessi. Teos valmis Tartu Tervishoiu Kõrgkooli õppehoone küljes
asuva ühiselamu välisfassaadi, ventilatsiooni- ja küttesüsteemi
rekonstrueerimistöödest, mis kohustas protsendikunsti seaduse järgi tellima
kunsti. Ideekonkursi võitjalt tellitava teose maksumus ilma käibemaksuta oli 21
711, 4 eurot.
Alustuseks selgitab Soomets protsendikunsti
tellimuse tingimusi üldiselt ning sõnab, et kui 2011. aastast see seadus vastu
võeti, ei rakendatud seda esialgu kuigi tihedalt, tehes seda nüüd osadele
objektidele tagantjärgi.
- Kuidas see tellimine välja näeb ja kes on
tellija antud teose puhul?
Need
tehingud ei ole klassikalises mõttes riigihanked, need on n-ö lihtsalt hanked.
Ma ei olegi nagu aru saanud, et mismõttes nad on lihtsalt hanked. Nad lähtuvad
riigihangete seadusest aga samas see on juskui võetud põhjaks, mille baasil
seda menetleda ja ajada, sest järgmisel hetkel need reeglid ei ole nii karmid
nagu on riigihankel. Antud teose puhul oli tellijaks Haridus- ja
Teadusministeerium.
- Aga palju oli teil läbirääkimisi kooliga?
Vot
sinna ma tahangi jõuda, et lepingu partner oli meil Haridusministeerium, arve
läks ka sinna. Aga Indrek Riisaarega ma suhtlesin ainult niipalju, kui maili
teel digitaalselt allkirjastada mingisugust dokumenti. Nemad sellega üldiselt
ei tegelenud. Järgmisel hetkel oli Haridusministeeriumi poolt kool otsene teose
valdaja. Tema oli ühelt poolt see tellija ja siis teiselt poolt seda kõike
vahendas Riigi Kinnisvara Aktsiaselts. Mina sõlmisin lepingu ikkagi Riigi
Kinnisvaraga ja meie suhtelesime ainult nii palju kui oli vaja.
Enne
seda konkurssi saab kool, ehk see tellija siis, kokku Riigi Kinnisvaraga ja
vaadatakse koos üle, kuhu nad midagi tahavad ja mis laadi see asi peaks olema.
- Ja teile oli öeldud, et seal peab olema
skulptuur?
Jah,
seal oli konkreetselt öeldud, milline see skulptuur peab olema. Seal oli antud
see ala, terve kooli esine ja siis oli öeldud, et ta võiks olla sissepääsu
juures. Kuna seal on valgusega halvasti, siis see võiks olla seal
valguselemendina. Kooli ees ei ole ka mingisuguseid istumispinke, et ta võiks
täita ka seda funktsiooni seal.
Minu
meelest nüüd viimase poole aasta jooksul enam selliseid tingimusi seada ei saa,
sest Tartu Kunstnike Liit ning Temnikova ja Kasela galerii ja keegi siin veel
kirjutasid ühise kirja, et sellisel kujul juhul see ei ole enam kunst. Sa ei
saa kunstnikult tellida mingisugust pinki või valgustit või mingit
disainiobjekti, et siis ei ole see kunst vaid muutub disainiks.
Nüüd
on nad sealt sellised laused välja jätnud ja on neid esitanud soovitustena.
Aga kuna enamasti žüriist on vähemalt
kolmandik teisi inimesi, ütleme, et on koolidirektor, ministeeriumi poolt
otsene raha andja, mingisugune funktsionäär ja siis ainult paar kunstnikku.
Enamasti on mingi kujutav kunstnik, mingi skulptor Eesti Kujurite Ühendusest
või isegi kaks tegelast, kui on tegemist skulptuuriga ning ka Kuraatorite
Ühingust keegi ja siis nad otsustavad selle, andes hääli. Väidetavalt
anonüümselt 5 palli süsteemis. Neil on omaette kriteeriumid, kuidas nad seda
teevad.
Kui
võidad, siis hakkad alles tellijaga suhtlema. Aga üldiselt on nendel tellijatel
üsna poogen kui aus olla (naerab) ja sellest on tekkinud ka igasuguseid probleeme,
tänu sellisele ükskõiksusele… Neil on see seadus, mida nad peavad täitma ja nad
väga ei süvene sellesse. Siin on olnud küll ja küll, et ühel hetkel valitakse
töö välja ja siis nad väga mailidele ei vasta või ei suhtle ning kokku saades
teevad nalja, on niisama selline vabas vormis kohvi joomine. Kui aga ühel
hetkel viid teose kohale on neil karp lahti, et mis kuradi kärakas see on. Kus
me selle nüüd paneme? Lihtsamaid asju saab muidugi liigutada sinna-tänna, et
siin on küll ja küll olnud, et ärme siia ikka seda tegelikult pane.
- Samas see idee on nagu üllas. Aga mis..
Ma
ei kujuta ette, kas ta on üllas. Soovitakse muidugi kõike paremat aga… Äkki on
üllas. See on äkki liiga üle romantiseeritud, et kunstnikul on ainult üllad
ideed?
- Ei, ma mõtlen, et rahastada kunsti. See on
võimaluse andmine kunstnikule. Aga mis see lahendus siis peaks olema, et autori
ja tellija vahel ei tekiks taoliseid barjääre? Anda kunstnikule vabamad käed?
Minu
arust on see väga huvitav nähtus praegusel hetkel. Loodetavasti ta sellisel
kujul ka jääb. Ta võiks muidugi laieneda nii nagu mujal Euroopas, Hollandis ja
Soomes näiteks. Ta võiks laieneda ka teistele erasektori mis iganes
ettevõtetele, et kui sa avalikku ruumi midagi teed, siis see ei pea olema riigi
hallatav hoone. Eestis nad ilmselt ei saa seadusega kohustada erakapitali raha
nõnda suunama.. See on praktiliselt midagi sarnast nagu kui me Tallinna
Loomaaia parkla asendi lahendusega tegelesime, siis Tallinna linn seadis
tingimuse, et me tahame et te ehitaksite ka bussi sissesõidu sopi,
bussipaviljoni ühe sõnaga. Siis tekkiski tellijal küsimus, kuigi antud juhul
oli tellijaks Mati Kaal, ka n-ö linn, et miks tema oma rahadega peab tegema
linnale bussipeatuse. Meil on kõigil ju eelarve piiratud ning seal ongi see
loogiline error sees, et sa ütled nagu erakapitalil põhinevale ettevõttele, et
te peate tegema avalikku ruumi kunsti. Aga mujal maailmas on see kuidagi läbi
surutud ja see asi käib.
Jah,
ma arvan, et see idee on kindlasti üllas. Kui tekikski avalikku ruumi 10
aastaga näiteks selliseid teoseid rohkem, siis see oleks kindlasti huvitav, et
ei ole ainult korstnapühkijad.
- Aga kuidas teos ise toimib? (vaatame
kavandeid) Kas see reaalselt näebki selline valgustusinstallatsioon välja?
Reaalsuses
see valgus ei ole nii terav. Põhimõtteliselt oli võimalus sinna sisse
paigaldada, et see oleks nagu tänavavalgusti aga kui me katseid hakkasime
tegema, siis ta pimestas. See ei ole otstarbekas ega kasutussõbralik, vaid
räige valgusreostus. Me panime mahedama valguse sisse, hoopis sellise valge
säästupirni moodi lambi. Läksime sellist vahepealset teed mööda. Kirik keset
küla. Ma arvan, et niimoodi ta on väga mõnus. Aga ma olen iseenesest näinud
mingisuguseid pilte, kuidas ta ka öösel oli (otsib pilte juurde)...
- Kuidas teil kolmekesi see koostöö tegemine
sujub ja kust tekkis idee sellest konkursist osa võtta või teid kutsuti?
Ei
kutsutud. Ma olen arhitekt ja ma mingi hetk lihtsalt vaatasin, et selline
kuulutus on väljas. Ma isegi ei tea, kas ta praegu põleb, sest et see ehitaja
oli valanud mingeid elektrijuhtmeid sinna betooni sisse...
Aga
eelmine aasta oktoobris tegimegi esimesed kolm konkurssi.
Oli teil ajaline piirang ka seatud idee
esitamiseks ja teose valmimiseks?
Ei
olnud väga kiire. Suveks pidi valmis saama. Oligi nii, et kõigepealt oktoobri
alguses tegime Ehituskooli oma, siis “Räni” ning Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli
oma ja midagi oli veel.. Ühesõnaga tegime kuu ajaga neli konkurssi ja neist
kolm me võitsime.
- Milline neist kõige paremat vastukaja on
saanud?
Ega
neid ei kajastata kuskil isegi (naerab), korraks ajalehes nagu midagi on ja
siis on ka kõik, et ega seal pikka juttu ei ole. Tohutut meediasündmust sellest
tehtud ei ole.
Esimese
laskuga tegime kolm kera. Üks mõte (naerab..), ei noh erinevad mõtted.
Iseenesest on põnev kõiki neid armatuure siduda, pole varem teinud selliseid
asju päriselt valmis. See on ikka veidi teine teema.
(Vaatame
projekti kausta) Siin on kõik ehitusload. See on ikka nagu päris ehitamine. Ma
arvan, et lihtsameelsel kunstnikul on sellist asja väga raske üldse teha. Nad
tahavadki mingit teatud lõimumist erinevate valdkondade kunstnike vahel, pannes
nad koostööd tegema.
Me
olemegi teinud 12 tükki ja 5 neist oleme võitnud, ülejäänud on kõik olnud
esikolmikus.
- Mis sa arvad, miks nii hea edu teil just olnud
on?
Viimasel
või eelviimasel kursusel kui ma arhitektuuri õppisin läksin ma
Arhitektuuriagentuuri tööle, Toomas Tammis oli arhitektuuriteaduskonna dekaan.
Nad olid seal sellised noored tüübid, kõik olid õppinud kuskil välismaal ja ma
olin silma hakanud neile. Tööle minnes olin ma kuni lõpuni konkursside peale
spetsialiseerunud. Pidin tooma võite sisse. Mingil hetkel mõtlesin, et teen
midagi muud ja nüüd olen ma olengi aasta otsa teinud kunsti. Ma ilmselt oskan
müüa, sest ma ei hakanud n-ö tühja koha pealt seda kunsti tegema. Eelnevalt ma
arvan, et olen kuskil 150 konkurssi teinud. Ma tean üsna täpselt, kuidas
sõnastada asju, kuidas märgusõnu valida, kuidas asjad meelde jäävad inimestele.
Seal tuleb juba põhimõtteliselt reklaamiteooria mängu. Iga väikese tähe ja
täheühendiga on sul võimalik seda tähendust juurde luua. See on ilmselgelt
selline peen psühholoogia.
Meil
on selline kummaline tiim tegelikult, et Tõnis Hiiesalu on ju õppinud
raadioinseneriks ja Bruno Lillemetsaga olime me juba ülikooli ajal ühikas ühes
toas ja ta on hea sõber ning ehtekunstnik. Nüüd ka EKA õppejõud,
metallikunstnik. Niiviisi kolmekesi me teeme neid kõiki asju. Meile on öeldud
ka, et kus see selline edu meil tuleb, et me oleme ülihead ülesande lahendajad
(muigab).
Kujutis: Oliver Soomets
Intervjuu Tartu Tervishoiu Kõrgoolis
Küsimustele vastab kooli teise kursuse
tudeng. Küsimused puudutavad koolihoone ees paiknevat skulptuuri „Räni“.
Kas
enne tänast intervjuud pöörasid sa antud kujule tähelepanu?
Ma panin teda tähele küll, aga ma ei
arvanud, et see on midagi suurt ja huvitavat, mis oleks seotud Tervishoiu
Kõrgkooliga. Positiivne selle kuju juures on, et ta valgust annab.
Kuidas
on muutunud sinu suhtumine skulptuuri peale sellega lähemalt tutvumist?
Nüüd kui ma lugesin skulptuuri juures
olevat silti, siis muutus see koheselt huvitavamaks ning andis asjale mõtte,
lõi seose Tervishoiu Kõrgkooliga.
Mis
on sinu isiklik arvamus protsendikunstist üldiselt?
Kas kunst on ka muidu see? (osutab
seljatagusele maalile) Jah, see on mu meelest väga hea. Näiteks meie koolis
olev kunstsüda, millest tulevad helendavad veresooned, on väga kena. Samuti
mulle meeldivad maalid, mis meie kooliseintel paiknevad. Nad lisavad värvi ning
mõjuvad õhkkonnale hästi. Ma arvan, et üks protsent ei ole liiga suur osa.
Lihtsad seinad ei oleks õpikeskkonnale kindlasti head.
Mis
sa arvad, kas antud skulptuur toob inimestele kunsti lähemale, muudab neid
teadlikumaks?
Ma ei usu, et ta kunsti lähemale tooks.
Ma ei hakka tänu sellele ühele protsendile kunsti rohkem armastama.
Kas
sa näed antud skulptuuri kui kunstiteost?
Jah, näen küll. Aga ma ei ole kindel,
kas antud skulptuur oli seda vaeva väärt. Selle tegemiseks kulus ilmselt palju
raha ja aega. Tähelepanu tõmbab kindlasti kerast tulev valgus, mis ta ümber on,
aga skulptuur ise jääb pigem tagasihoidlikuks.
On
antud skulptuuri ka kuidagi õpilastele tutvustatud, sellele õppeprotsessi
käigus viidatud?
Võib-olla kooli tutvustusõhtutel sel
aastal, aga mulle mitte. Loengutes ei ole ka sellele kuidagi viidatud.
Liis Pajuväli ja Mari-Liis Vanem
No comments:
Post a Comment